Har dragits med obalans i däcken på Caddyn ett tag nu, ja och så en skruv i ena bakdäcket.
Har inte prioriterat det lilla luftläckage som varit men till slut måste det ju fixas.
På 15 minuter var däcket fixat och monterat, nån balansering blev det dock inte.
Bad ju om balansering av samtliga däck då det varit lite svårt att avgöra varifrån vibrationerna kommer, ibland tydligt i ratten men andra gånger mer bakifrån.
Går bra upp till 90 men sen börjar det skaka, ökar man sen hastigheten till 130 ( ja i teorin alltså) så slutar det vibrera.
Nä någon balansering tyckte dom inte att jag behövde, däremot ett par centrumringar.
Lite skamset fick jag erkänna att jag inte förstår bättre, tycker jag har så på flera bilar utan vibrationer.
Ja det gjorde hela skillnaden. :)

Vissa kombinationer av bil och fälg är tydligen känsligare, hjulmuttratna centrerar ju men tydligen inte nog mycket.
Ett par ringar med rätt inner och yttermått fick beställas och med dom monterade går det numera helt vibrationsfritt.

5 kommentarer | Läst 5421 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Blivande snickare ons 24 jun 2015, 18:40
Kul att nåt går vägen iallafall.
av Slurfi ons 24 jun 2015, 20:00
Bra tips, jag slängde bort såna från en omgång fälgar för de hade blivit lite tuktade
men nästa gång ska jag spara dem åtm för att testa med för att utesluta obalans osv
trodde inte de hjälpte till nåt.
av Kse ons 24 jun 2015, 20:08
Jag har trott att det bara var för att underlätta montering, är ju lite knepigt när däcket hänger fritt. Mina vibrationer berodde alltså på att däcken inte var 100% centrerade, också därför som det bara vibrerade ibland beroende på hur däcken stod till varandra.
av rikard_e sön 28 jun 2015, 22:44
Navringar gör riktigt mycket. Jag ville ha audi rs4-fälgar till min saab 9-3:a. skillnad var 110/5 -65,1 , audifälgarna var 112/5 57,1.
Hade våldsamma slag vid 50-80 km/h, över det gick det bra. Köpte navringar och nu känns det inget, inte ens vid 180
av skördaren 2 mån 29 jun 2015, 20:12
Tro det eller ej ... dom dära ringarna var jag med om att ta fram på nittiotalet ...köpte lite finare fälgar till min Opel och det gick aldrig få dom balanserade .... det blev ett jäkla funderande var felet var men till slut så kom vi fram till att dom börjat tillverka fälgar om passa till olika bilar med samma bultmönster men olika centrum .