Sen hemkomsten från Finska Levi har skördaren mer eller mindre gått i ett, det har varit mastodontskift som gällt och man har mer eller mindre bott i skogen på heltid.
Närvaron på SF har därför varit något begränsad ett tag men det ordnar sig nu när tempot bli lite lägre ett tag.
Snön smälter så det nästan hörs på dagarna och så även våran vinterväg, alternativet att inte hinna klart fanns liksom inte så det var bara att köra på.
Men vi blev iaf klara i måndags(förra måndan alltså)
I vanlig ordning så brukar det ju strula lite i sista stund, inge allvarligt men då hela objektet på 32 ha har gått helt friktionsfritt så är ju dessa små fadäsen det värsta dom hänt.
Näst sista dagen, griptuben i skotaren pajjar men lite svetsning löser snabbt problemet.

Skulle föra hem servicebilen dagen innan men av en slump så var den kvar i skogen.


Skördaren som spelat på bra började krångla på sista skiftet, maskinen vill slockna med jämna mellanrum. Alltid när hytten gungade till lite så dog motorn för en sekund, problemet visade dig dock vara lätt att lösa. När det var dax för kafferast kom jag på var problemet låg, kaffetermosen låg och gungade mot nödstoppen. :)

Skönt med enkla fel ibland. :)


Virket skulle köras ut några dagar senare då det lovades kallt väder.
All björk från objektet såldes som brännved som körts ut av tre lokala åkare, en åkare hade björk kvar och hade tydligen lite bråttom att få ut sin del.
Svor mer än en gång när jag kom till skogen på morgonen och upptäckte att det kört en timmerbil framför mig, utan minusgrader nattetid så går det inte att köra ut virke på vägarna så här års.
Tjälen håller men det tinar ju såklart nån cm på ytan dagtid och vägarna blir sönderkörda, väldigt onödigt att fara iväg den enda dagen då det varit en varm natt.
När grusvägen övergår till vinterväg är det däremot inga problem, en riktigt blöt myr så det är i stort sett en isväg.
Det finns dock en förgrening där ett parti av vägen går över en av dom långsmala myrholmar vi avverkat, här har man bara rensat bort stubbar och stenar med grävare och vägbiten kommer även att fungera som brandgata när hygget bränns nästa sommar.
Där är det såklart riktigt dålig bärighet när yttjälen släpper, här fastnade tidigare nämnda timmerbil när den var påväg hemåt.

60 ton gammal F12:a fast i leran, dock inga problem för gammel Ponssen.


Tur som var så hade vi ju maskinerna kvar i väntan på lämplig nattemperatur, jag var i skogen för att jag skulle avverka en väglinjen genom ett contortabestånd så att markberedaren ska kunna ta sig till området.



Det virket läggs bara på backen, då området är hyggesplöjt läggs virket lämpligtvis i fårorna för att underlätta markberedaren framfart.
Nu är det paus från stora maskiner ett tag, ja iaf när det gäller att köra dom.
Nu är det dax för stora vårservicen.

5 kommentarer | Läst 2075 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av totte mån 21 apr 2014, 19:59
Hehe, det finns alla typer av fel som kan inträffa i maskinerna. Men kaffetermosen på nödstoppen var klart poänggivande :lol:

Låter som det blev nästan onödigt spännande mot slutet, skönt att det gick vägen till slutet utan värre haverier än termosiincidenten och gripcylindern. Inte brukar det väl vara så tidig avsmältning där uppe? Välkommen till civilisationen igen.
av Blivande snickare mån 21 apr 2014, 20:22
Kul att se en gammal F12:a i skogen ännu! :D
Dubbla runda lampor är nog volvos genom tidernas snyggaste design! (tycker jag åtminstone :grin: )

Håller med totte, termosen på stopknappen var en klar poäng givare! :lol:
av Slurfi mån 21 apr 2014, 22:56
Termosen dix points
av D Brown tis 22 apr 2014, 01:35
Vilken gammal kämpe!
av Kse ons 23 apr 2014, 05:55
Ja dom gammal F12:orna är fräna.
Har själv 2 st hemma på gården, en dragbil som är i stort sett nerplockad i delar och en gammal mjölkbil som är ombyggd till maskintransport, ett rullande renoveringsprojekt.