Fullt ös!
av Kse mån 21 apr 2014, 19:20
Sen hemkomsten från Finska Levi har skördaren mer eller mindre gått i ett, det har varit mastodontskift som gällt och man har mer eller mindre bott i skogen på heltid.
Närvaron på SF har därför varit något begränsad ett tag men det ordnar sig nu när tempot bli lite lägre ett tag.
Snön smälter så det nästan hörs på dagarna och så även våran vinterväg, alternativet att inte hinna klart fanns liksom inte så det var bara att köra på.
Men vi blev iaf klara i måndags(förra måndan alltså)
I vanlig ordning så brukar det ju strula lite i sista stund, inge allvarligt men då hela objektet på 32 ha har gått helt friktionsfritt så är ju dessa små fadäsen det värsta dom hänt.
Näst sista dagen, griptuben i skotaren pajjar men lite svetsning löser snabbt problemet.
Skördaren som spelat på bra började krångla på sista skiftet, maskinen vill slockna med jämna mellanrum. Alltid när hytten gungade till lite så dog motorn för en sekund, problemet visade dig dock vara lätt att lösa. När det var dax för kafferast kom jag på var problemet låg, kaffetermosen låg och gungade mot nödstoppen.
Virket skulle köras ut några dagar senare då det lovades kallt väder.
All björk från objektet såldes som brännved som körts ut av tre lokala åkare, en åkare hade björk kvar och hade tydligen lite bråttom att få ut sin del.
Svor mer än en gång när jag kom till skogen på morgonen och upptäckte att det kört en timmerbil framför mig, utan minusgrader nattetid så går det inte att köra ut virke på vägarna så här års.
Tjälen håller men det tinar ju såklart nån cm på ytan dagtid och vägarna blir sönderkörda, väldigt onödigt att fara iväg den enda dagen då det varit en varm natt.
När grusvägen övergår till vinterväg är det däremot inga problem, en riktigt blöt myr så det är i stort sett en isväg.
Det finns dock en förgrening där ett parti av vägen går över en av dom långsmala myrholmar vi avverkat, här har man bara rensat bort stubbar och stenar med grävare och vägbiten kommer även att fungera som brandgata när hygget bränns nästa sommar.
Där är det såklart riktigt dålig bärighet när yttjälen släpper, här fastnade tidigare nämnda timmerbil när den var påväg hemåt.
Tur som var så hade vi ju maskinerna kvar i väntan på lämplig nattemperatur, jag var i skogen för att jag skulle avverka en väglinjen genom ett contortabestånd så att markberedaren ska kunna ta sig till området.
Det virket läggs bara på backen, då området är hyggesplöjt läggs virket lämpligtvis i fårorna för att underlätta markberedaren framfart.
Nu är det paus från stora maskiner ett tag, ja iaf när det gäller att köra dom.
Nu är det dax för stora vårservicen.
Närvaron på SF har därför varit något begränsad ett tag men det ordnar sig nu när tempot bli lite lägre ett tag.
Snön smälter så det nästan hörs på dagarna och så även våran vinterväg, alternativet att inte hinna klart fanns liksom inte så det var bara att köra på.
Men vi blev iaf klara i måndags(förra måndan alltså)
I vanlig ordning så brukar det ju strula lite i sista stund, inge allvarligt men då hela objektet på 32 ha har gått helt friktionsfritt så är ju dessa små fadäsen det värsta dom hänt.
Näst sista dagen, griptuben i skotaren pajjar men lite svetsning löser snabbt problemet.
Skördaren som spelat på bra började krångla på sista skiftet, maskinen vill slockna med jämna mellanrum. Alltid när hytten gungade till lite så dog motorn för en sekund, problemet visade dig dock vara lätt att lösa. När det var dax för kafferast kom jag på var problemet låg, kaffetermosen låg och gungade mot nödstoppen.
Virket skulle köras ut några dagar senare då det lovades kallt väder.
All björk från objektet såldes som brännved som körts ut av tre lokala åkare, en åkare hade björk kvar och hade tydligen lite bråttom att få ut sin del.
Svor mer än en gång när jag kom till skogen på morgonen och upptäckte att det kört en timmerbil framför mig, utan minusgrader nattetid så går det inte att köra ut virke på vägarna så här års.
Tjälen håller men det tinar ju såklart nån cm på ytan dagtid och vägarna blir sönderkörda, väldigt onödigt att fara iväg den enda dagen då det varit en varm natt.
När grusvägen övergår till vinterväg är det däremot inga problem, en riktigt blöt myr så det är i stort sett en isväg.
Det finns dock en förgrening där ett parti av vägen går över en av dom långsmala myrholmar vi avverkat, här har man bara rensat bort stubbar och stenar med grävare och vägbiten kommer även att fungera som brandgata när hygget bränns nästa sommar.
Där är det såklart riktigt dålig bärighet när yttjälen släpper, här fastnade tidigare nämnda timmerbil när den var påväg hemåt.
Tur som var så hade vi ju maskinerna kvar i väntan på lämplig nattemperatur, jag var i skogen för att jag skulle avverka en väglinjen genom ett contortabestånd så att markberedaren ska kunna ta sig till området.
Det virket läggs bara på backen, då området är hyggesplöjt läggs virket lämpligtvis i fårorna för att underlätta markberedaren framfart.
Nu är det paus från stora maskiner ett tag, ja iaf när det gäller att köra dom.
Nu är det dax för stora vårservicen.
5 kommentarer | Läst 2075 ggr