Har bara just börjat skifta till sommardäck på fordonsflottan, räknade ut att jag har 46 st däck att byta.
Då räknar jag även in morsan och farsans bilar som jag brukar åka på att byta.
Jag spenderar alltså en till två dagar med att byta däck på bilar och släpvagnar, lika mycket tid går ju åt på hösten för att skifta tillbaka till vinterdäck.
Lite beroende på hur man räknar så kommer jag att spendera fyra månader av mitt liv på att byta däck. :shock:

Det är ju inte bara att byta heller för viss krånglar det med däck ibland.
Fyrhjulingen som stått ett tag då den bara används till lättare snöplogning vintertid, skulle montera av plogen men upptäckte då att ena bakdäcket var lufttomt.
På fyrhjulingen blir det inge däckbyte, jag har förvisso dragit i lite skruvdubb både fram och bak men dom sitter där året om.
Snökedjorna som inhandlades på Biltema var så klena att dom försvann mellan däckmönstret men det funkar hur fint som helst att ploga utan.
Syns knappt att det är lufttomt men märks när man kör.

Plogen i sig var inte helt lätt att få lös, när den skulle monteras i höstas saknades en sprint som ersattes med en skruv.
Lite mjukare material i skruven då den nu var krökt och inte ville komma ut så lätt.

Var bara att fylla på med friskluft och det verkar som om det håller trycket.
Fyrhjulingen skulle fram för att jag skulle hämta två av Kingcabens däck från däckförrådet, monterade ju nya däck runtom i höstas.
När det var dags att skifta till vinterdäck upptäckte jag skador i däcken, höger fram och vänster bak hade rejäla bulor på insidan.
Då däcken var i princip nya hörde jag av mig till inköpsstället för reklamation och dom ville ha in däcken för inspektion.
Fick efter bara nån dag reda på att jag får nya däck och i veckan så stod där ett par nya däck utanför garaget.
Inga vackra skador.

Flisplanen är på sina håll som en leråker med lite knytnävs stora stenar inblandade, det går inte längre att köra den vanliga slingan när man ska vända bilen med släp utan det blir till att backa och trixa lite.
Sista vändan resulterade i rejäl fastkörning och jag fick åka och knuffa på med hjullastaren, detta resulterade i tre stenar som satt fast mellan däcken i bil och flissläp.
Inte bra, nån som har tips på hur man lättast får lös liknande stenar?

Blött värre.

Var ett jäkla hackande för att få loss dom, kör man vidare är det uppenbar risk för punktering eller så lossnar stenen och träffar en mötande bilist.
Egentligen skulle man asfaltera hela skiten men det är så satans dyrt med asfalt så det är inte aktuellt, däremot blir det nog att köra ut lite bergkross till sommaren för att inte samma sak ska hända nästa år.
Ska även gräva en del dräneringsdiken på väl valda ställen för att få lite bättre avrinning, som det är nu så finns det små sjöar lite här och där på tomten.
Funderar på om man skulle avyttra minigrävaren, den står mest där och samlar damm men visst är den bra att han när man behöver.

12 kommentarer | Läst 5366 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Tosca sön 10 maj 2015, 21:35
Fortast borde väl vara att lossa hjulbultarna, men då vill man nog helst ha riktig utrustning, annars kanske det går att släppa ur luften ur ena däcket?
av Kse sön 10 maj 2015, 21:41
Man får ju kallt räkna med att man står långt ute i obyggden när det händer, funderade på det där med att släppa ut luft.
Vette fan om det funkar på ett fullastat ekipage, känns som om det andra däcket pressas ut mer när man släpper ut luften ur det ena.
av Robertberg sön 10 maj 2015, 22:03
På grävmaskinerna är det så enkelt som ett spett när man får en "varvräknare", på lastbil där det är trångt med plats kanske det ibland funkar med kofot?
Annars ett spännband som man slår runt stenen och förankrar på nåt bra ställe på lastbilen, sedan rullar man sakta och "drar loss stenen".
av Kse sön 10 maj 2015, 22:40
Ja vi satte ett spett mellan sten och fälg, ändan på spette i backen och sen köra framåt sakta, sakta.
Funkade på två stenar men den tredje var bara att vålda lös men spett och slägga och tog en jäkla tid.
av Tosca sön 10 maj 2015, 22:42
det låter som om obantteg har lite bättre koll.
av totte mån 11 maj 2015, 01:24
Jo nog behöver du dränera och bli av med vattnet. Vad du hittar på i övrigt är i stort sett ogjort om du inte får undan det.
av Kse mån 11 maj 2015, 16:31
Ja det ska fyllas ut och ändras lite lutningar här och där så att man får naturlig avrining.
av machonisti mån 11 maj 2015, 19:19
Dom är jävliga när dom sitter djupt!
Tyvärr brukar det bli hjulbultarna.
av machonisti mån 11 maj 2015, 19:26
Om dom inte sitter som satan. Då är det ju bara helveteselden som lossar jävlarna.
av Kse tor 14 maj 2015, 17:59
Spett funkade som sagt bra och sen köra fram med bilen så att spelet bryter lös stenen, men det krävs nästan att man är två så en kan hålla koll på spettet.
av machonisti tor 14 maj 2015, 20:15
Har mellanlägg eller vad det nu heter på hjularn. Då tränger de inte så djupt så spettat funkar fint annat är på gamla traktorsläpet.
av Kse lör 16 maj 2015, 21:30
Ok, typ en gummiring mellan däcken då? Har nog sett det på nån maskintyp, men det ät nog inte tillåtet på fordon med lite högre hastighet.