Ja det här är den halvan på året som vi ska släppa sargen och helt förlita oss på att börja leverera flis, ja lite annat gör vi också även om inte tider riktigt räcker till.

Markberedningen stonkar på, objektet ligger drygt 3 km från närmsta väg så det blir att åka fyrhjuling med bränsledunkar varje dag.
Snön kommer och ställer till det lite men försvinner igen efter en vecka.

Sista skiftet så blir fyrhjulingen kvar vid hygget, jag lämnar en lapp och hoppas på att nån trött passkytt ska köra hem hjulingen åt mig.
Några dagar senare får jag dock promenera och hämta den själv.

Vi har en dusch på övervåningen i huset som vi aldrig använder då det stått ett skötbord där i flera år.
När den nu ska börja användas visar det sig att det är stopp, försöker med allehanda verktyg att få lös renspluggen utan att lyckas. Tar kontakt med en VVS firma som avslöjar att man inte får lös dessa pluggar, man slår sönder den och sätter en ny i plast.

Äntligen är asfalten på plats!
Första försöket döms ut då planen ser ut som en bassäng med en stor vattenansamling i mitten, man återkommer dock och gör om och gör rätt och vi kan till slut börja flisa.

Skickar för första gången in skördarkedjor på slipning till en firma söderut, när det gått en månad sen fakturan betalats men inga kedjor dykt upp surnar jag till.
Efter lite efterforskningar visar det sig att kedjorna färdväg bara finns registrerad till Luleå dvs. 30 mil bort, på DHL kan man inte svara på vad som har hänt.
Några timmar senare får jag medelande om att kedjorna har legat hos DHL här i Kiruna i flera veckor men inget avi gått ut, får ingen vettig förklaring från DHL om varför.

Testar hållfastheten i en refug på E10, både refug och fälgar håller även om det blir lite skevt.
Resultatet blir bre sladd över hela vägen men Caddyn håller sig fast på vägbanan och katastrof uteblir.
Ouppmärksamhet av mig men sanningen är den att det är många bilar som varit in i den nybyggda refugen som dessutom varit helt omärkt med reflexer eller stolpar til för ett tag sen.
Har varit nåra bilar i diket där och refugen är enligt min menig livsfarlig i mörker eller snörök.

Vi är och hälsar på vår nya familjemedlem Ronja som är leveransklar efter jul, lång väntan för barnen och husse.

Dags för flisning.
Vi lägger upp så mycket virke vi kan i hög och sen bär vi in virke till flisaren, mitt i allt spricker min lätt begagnade timmergrip sönder i tubinfästningen.
Akutsvets på plats, och jag lär mig också att inte ställa virket 300 meter från flisningsplanen.

Hjullagerbyte i rissläpet, det står för övrigt inne i garaget för samma operation just nu men på en annan axel.

Lite julaktiviteter med familjen.
Vi är på väg till Pine Tree Lodge utan för Kangos för att åka hundspann och äta lite gott, damerna åker bil medans vi grabbar åker dom drygt 4 mil med skoter.
Jag ligger först och spårar på leden och hastigheten är väl ungefär 25-30 km/h när det plötsligt tar tvärstopp, jag gör en klockren frivolt över styret och grabbarna som är bakom tror att skotern ska slå över mig då det ställer sig rakt upp i luften.
Vad som syntes vara en liten grop visade sig vara rätt rejäl med en ca 40 cm hög sten framför, ren dödsfälla om du frågar mig.
Jag klarar mig med lite stukat självförtroende men i skotern blir nått rejält snett, förmodligen den subframe som A-armarna sitter infäst i men i värsta fall i chassiet.
Står i verkstadskö så vi får se hur det går.
Med lite högre fart hade det såklart aldrig hänt utan jag hade bara notterat en lite smäll i skidan.

Vintern börjar på allvar med låga temperaturer och mycket snö.
Snö brinner ganska dålig och därför gör vi vårt bästa för att skydda flisen, presenningarna som löst uppgiften temporärt har gjort sitt och nu är äntligen en tälthall på G.
Som allt annat i flisprojektet ”lätt” försenat men destomer välkommet, tyckte det kändes som lite overkill med en mobilkran för att resa tältet men det var vad tillverkaren begärde.

Till slut står tältet då där och det är bara att börja skott in flis för brinnande livet.



Ja men då ser vi fram emot ett nytt spännan de år.
Gott nytt år på er, lite lätt försenat. ;)

11 kommentarer | Läst 2538 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av herjman mån 26 jan 2015, 13:28
Så du lämnade fyrhjulingen ute i skogen med nyckeln i och hoppades att någon passerande vänlig själ skulle köra ner den till vägen?!
Hade det varit här nere i söder hade den varit stulen på 10 min!
Upphör aldrig att imponeras av norrläningar!
av isteskog mån 26 jan 2015, 14:01
Ser ut som om flishanteringen börjar ordna sig!
av lfq mån 26 jan 2015, 16:41
Otroligt vad du hinner med trots att du har Murphy nafsande i hälarna. Men hur går det med skidträningen?
av Blivande snickare mån 26 jan 2015, 17:33
Jag är imponerad av din verksamhet! Skulle gärna komma på studiebesök nångång, synd att det är så långt bara :)
av Kse mån 26 jan 2015, 19:01
@herjman
Ja jag skulle ju inte lämna hojjen var som helst i "Norrland".
Här var det som sagt 3 km ut i skogen och då har man åkt långt efter enslig grusväg innan man kommer dit, dessutom mitt under pågående älgjakt.
Och är det nån gång som man vet vilka som är var i skogen så är det ju under älgjakten som här bara pågår i fyra veckor, för ingen skulle väl komma på tanken att spatsera in i nån annans jakområde under pågående jakt, ja förutom jag då. ;)

@isteskog
Ja bitarna börjar falla på plats och rutinerna också, man lär sig varje dag om vad som funka och inte funkar osv.
Små detaljer som var man lämnar släp och var man lossar virke gör mycket tidsbesparing i slutändan, vilka bränsleblandningar som krävs vid vissa temperaturer mm.
Gäller att föra dagbok så att man kommer ihåg till nästa säsong.

@lfq
Dåligt, dåligt.....

@Blivande snickare
Du är så välkommen. :)
av totte mån 26 jan 2015, 21:40
Ett händelserikt år för dig också verkar det som! Önskar dig att det fortsätter vara Gott även om det snart inte är så Nytt!
av Slurfi ons 28 jan 2015, 23:07
Jaha du gillar inte heller halvmeterhöga refuger mitt på landsvägen där man brakar på i 120?
Än har jag klarat mig men nog ser det väl så utmanande ut, några har inte klarat sig och jag
hoppas att de stämmer skiten ur Trafikverket.
av Mangan tor 29 jan 2015, 08:24
Man kanske inte skall braka på i 120 då?
av Uvskogen tor 29 jan 2015, 21:26
Instämmer med flera av ovan, omväxlande, utmanade men roligt som tusan verkar det vara!
av Tosca sön 01 feb 2015, 08:55
Hur mycket snö tål en sån där hall egentligen?
av Kse sön 01 feb 2015, 13:13
Ja exakt hur mycket snö den tål vet jag inte men den är anpassad för aktuell snözon och har garanti därefter, det samlas dock inte särskilt mycket snö på taket.
10-15 cm som mest, sen glider snön av från den snorhala presseningen.
Killarna som var upp och monterade hallen kommenterade just hur grovt byggda hallarna här uppe är om man jämför med söderut och att dom dessutom tar längre tid att bygga iom det.