Klippon ett varv till
av totte sön 23 apr 2017, 20:07
Efter att nu vid flera tillfällen dragit i det eländiga snöret sådär 25 gånger varje gång den skall startas så har jag ledsnat på motorn. Börjar tro att det är problem med tändningen. Kunde ju åtgärdas, men det känns också som om den har fruktansvärt dålig komp, t o m för en Briggs. Kanske inte så konstigt med tanke på vad några motorkunniga herrar sysslat med: blog.php?u=3932&b=7424&r=35408#r35408
Så varför hålla på och jäklas när jag har en motor i bra skick liggande på en hylla.
Motorbyte blev det alltså. Den motorn satt ursprungligen på en Husqvarna-klippare, inköpt 1990 tror jag. Efter att ha tjänstgjort i 17 år där så blev den så småningom vägkantsklippare, vilket ju var rätt hård tjänst men inte så mång timmar per år. Kantklipparen skrotade jag när vi hade flyttat hit ner och så har motorn legat ett tag på hyllan.
Inga större svårigheter, fästhålen passar rakt av. Däremot är axeln ett par cm längre på den här motorn. Axeln vill jag inte kapa, det ställer till det med woodruff-kilen och så blir det kortare gänghål i axeländen. Rätt svårt att borra och gänga ner utan att förstöra befintliga gängor.
En knapp cm av det åtgärdades med distanser mellan motor och chassi. Resten tas av höjdjusteringen, jag behöver ändå inte ha upp klipparen på högsta höjd här.
Det andra lilla problemet är att axeln på denna motorn är 1" medan originalmotorn är 7/8". Knivfästet kunde alltså inte flyttas. Så jag fick dona lite med fästet för att få dit Klippokniven, bl a göra en anpassningsbricka, eftersom hålet i Klippokniven är 26 mm och kniven i det andra fästet skall ha ett bulthål på 9,5 mm (3/8").
Med motorn på plats, så var det koll och påfyllning av olja, i med en skvätt bensin och andra rycket så drog den igång.
Var förstås lite snyggare med originalmotorn med röda plåtkåpor, men det kan inte hjälpas. Den motorn åker på hyllan som reservdelsmaskin.
Så varför hålla på och jäklas när jag har en motor i bra skick liggande på en hylla.
Motorbyte blev det alltså. Den motorn satt ursprungligen på en Husqvarna-klippare, inköpt 1990 tror jag. Efter att ha tjänstgjort i 17 år där så blev den så småningom vägkantsklippare, vilket ju var rätt hård tjänst men inte så mång timmar per år. Kantklipparen skrotade jag när vi hade flyttat hit ner och så har motorn legat ett tag på hyllan.
Inga större svårigheter, fästhålen passar rakt av. Däremot är axeln ett par cm längre på den här motorn. Axeln vill jag inte kapa, det ställer till det med woodruff-kilen och så blir det kortare gänghål i axeländen. Rätt svårt att borra och gänga ner utan att förstöra befintliga gängor.
En knapp cm av det åtgärdades med distanser mellan motor och chassi. Resten tas av höjdjusteringen, jag behöver ändå inte ha upp klipparen på högsta höjd här.
Det andra lilla problemet är att axeln på denna motorn är 1" medan originalmotorn är 7/8". Knivfästet kunde alltså inte flyttas. Så jag fick dona lite med fästet för att få dit Klippokniven, bl a göra en anpassningsbricka, eftersom hålet i Klippokniven är 26 mm och kniven i det andra fästet skall ha ett bulthål på 9,5 mm (3/8").
Med motorn på plats, så var det koll och påfyllning av olja, i med en skvätt bensin och andra rycket så drog den igång.
Var förstås lite snyggare med originalmotorn med röda plåtkåpor, men det kan inte hjälpas. Den motorn åker på hyllan som reservdelsmaskin.
11 kommentarer | Läst 4691 ggr