F-skatt och dum i huvudet
av Uvskogen lör 09 dec 2017, 18:38
Så var det helt klart med nya bolaget, fick (inte oväntat) klart med F-skatt och momsen i veckan. Kommer köra månadsmoms i bolaget, passar min läggning bättre än kvartal eller år. Det jag nu funderar över är om jag ska överlåta både skogs & marktjänsterna från firman till bolaget? Konsulttjänsterna överlåts förstås men är det möjligen en bra ide att köra över alla maskiner för skogsjobben också. Tänkte mig att då köper jag som skogsägare tjänster av bolaget. Nu kommer i och för sig konsulttjänsterna fullständigt dominera omsättningsmässigt men jag strävar efter att få till en 70/30 fördelning på några år.
Men blir ju lite orolig om någon pigg figur på Skatteverket får för sig att förmånsbeskatta mig för ATV och kranvagnarna då!
Nå, jag har goda rådgivare så det ger sig. Beläggningsläget ser gott ut för 2018 och jag kan hålla målet att jobba ungefär motsvarande 30 timmar i veckan. Men det är inte lätt att dras med i lusten att bygga lite mer och öka omsättningen. Kanske anställa någon?
Men nu var ju planen att faktiskt jobba lite mindre och få mer egen tid. Så man får disciplinera sig själv
Det underbara barnbarnet är en stor hjälp på den vägen
Jo just, jag tar in en offert på en Amarok. Vill åka i något lite rejälare när man sitter och far långt varje vecka. Sen kan jag göra mig av med den lilla Dacia-pickupen också.
Med skogen händer inte mycket just nu, är ju i Uppsala mest hela veckorna så när helgen kommer är allt hemma kvar att göra. Fast å andra sidan, skogen har ju den trevliga egenheten att den står kvar där ändå. Växer och har sig oavsett vad jag gör.
Men måste berätta om veckans värsting, självförvållad. Ibland fattar jag inte hur man kan vara så jävla dum som man är ibland.
Dotterns gamla Volvo hade fått fel på tändningslåset. Den gick inte att starta eller få ur rattlåset på. Bärgning skulle gå på en ca 1800 varpå snål Uvskog rycker ut med bilsläp. Det här fixar jag för en 500-hundring (släphyra). Sagt och gjort, fick på bilen, bakläges efter en massa trixande, framhjulen stod ju inte riktigt rak. Sen for jag glatt iväg, med dotter och barnbarn med. Tyckte i och för sig bilen såg lite hög ut bak, men tänkte inte mer än att det är väl lite lägre kultryck än normalt med släp på. Motorn på bilen var ju längst bak på släpet.
Far ut på E16 och gasar upp, inga problem de första sekunderna. Men när jag nått en 60 km/h så börjar bilen sladda våldsamt! Efter ett frenetiskt vevande på ratten från min sida så undviker jag att gå ner i en ravin och hamnar på andra körbanan med bilen och släpet i motsatt riktning. En vit Volvo far in i släpet men det är en mycket lätt träff. Änglavakt att ingen av de otaliga långtradarna kom just när jag for över vägen.
Hiskeligt läskig upplevelse.
Orsaken förstås att när farten steg började vagnen gunga och lyfte helt enkelt upp bakhjulen på Subarun från vägbanan. Jag var chanslös.
Vilken förbannad idiot man kan vara ibland alltså
Vi körde in på en sidoväg och ringde bärgare sen förstås.
Men blir ju lite orolig om någon pigg figur på Skatteverket får för sig att förmånsbeskatta mig för ATV och kranvagnarna då!
Nå, jag har goda rådgivare så det ger sig. Beläggningsläget ser gott ut för 2018 och jag kan hålla målet att jobba ungefär motsvarande 30 timmar i veckan. Men det är inte lätt att dras med i lusten att bygga lite mer och öka omsättningen. Kanske anställa någon?
Men nu var ju planen att faktiskt jobba lite mindre och få mer egen tid. Så man får disciplinera sig själv
Det underbara barnbarnet är en stor hjälp på den vägen
Jo just, jag tar in en offert på en Amarok. Vill åka i något lite rejälare när man sitter och far långt varje vecka. Sen kan jag göra mig av med den lilla Dacia-pickupen också.
Med skogen händer inte mycket just nu, är ju i Uppsala mest hela veckorna så när helgen kommer är allt hemma kvar att göra. Fast å andra sidan, skogen har ju den trevliga egenheten att den står kvar där ändå. Växer och har sig oavsett vad jag gör.
Men måste berätta om veckans värsting, självförvållad. Ibland fattar jag inte hur man kan vara så jävla dum som man är ibland.
Dotterns gamla Volvo hade fått fel på tändningslåset. Den gick inte att starta eller få ur rattlåset på. Bärgning skulle gå på en ca 1800 varpå snål Uvskog rycker ut med bilsläp. Det här fixar jag för en 500-hundring (släphyra). Sagt och gjort, fick på bilen, bakläges efter en massa trixande, framhjulen stod ju inte riktigt rak. Sen for jag glatt iväg, med dotter och barnbarn med. Tyckte i och för sig bilen såg lite hög ut bak, men tänkte inte mer än att det är väl lite lägre kultryck än normalt med släp på. Motorn på bilen var ju längst bak på släpet.
Far ut på E16 och gasar upp, inga problem de första sekunderna. Men när jag nått en 60 km/h så börjar bilen sladda våldsamt! Efter ett frenetiskt vevande på ratten från min sida så undviker jag att gå ner i en ravin och hamnar på andra körbanan med bilen och släpet i motsatt riktning. En vit Volvo far in i släpet men det är en mycket lätt träff. Änglavakt att ingen av de otaliga långtradarna kom just när jag for över vägen.
Hiskeligt läskig upplevelse.
Orsaken förstås att när farten steg började vagnen gunga och lyfte helt enkelt upp bakhjulen på Subarun från vägbanan. Jag var chanslös.
Vilken förbannad idiot man kan vara ibland alltså
Vi körde in på en sidoväg och ringde bärgare sen förstås.
11 kommentarer | Läst 3264 ggr