Så var det helt klart med nya bolaget, fick (inte oväntat) klart med F-skatt och momsen i veckan. Kommer köra månadsmoms i bolaget, passar min läggning bättre än kvartal eller år. Det jag nu funderar över är om jag ska överlåta både skogs & marktjänsterna från firman till bolaget? Konsulttjänsterna överlåts förstås men är det möjligen en bra ide att köra över alla maskiner för skogsjobben också. Tänkte mig att då köper jag som skogsägare tjänster av bolaget. Nu kommer i och för sig konsulttjänsterna fullständigt dominera omsättningsmässigt men jag strävar efter att få till en 70/30 fördelning på några år.
Men blir ju lite orolig om någon pigg figur på Skatteverket får för sig att förmånsbeskatta mig för ATV och kranvagnarna då!
Nå, jag har goda rådgivare så det ger sig. Beläggningsläget ser gott ut för 2018 och jag kan hålla målet att jobba ungefär motsvarande 30 timmar i veckan. Men det är inte lätt att dras med i lusten att bygga lite mer och öka omsättningen. Kanske anställa någon?
Men nu var ju planen att faktiskt jobba lite mindre och få mer egen tid. Så man får disciplinera sig själv :grin:
Det underbara barnbarnet är en stor hjälp på den vägen :ymhug:
Jo just, jag tar in en offert på en Amarok. Vill åka i något lite rejälare när man sitter och far långt varje vecka. Sen kan jag göra mig av med den lilla Dacia-pickupen också.
Med skogen händer inte mycket just nu, är ju i Uppsala mest hela veckorna så när helgen kommer är allt hemma kvar att göra. Fast å andra sidan, skogen har ju den trevliga egenheten att den står kvar där ändå. Växer och har sig oavsett vad jag gör.

Men måste berätta om veckans värsting, självförvållad. Ibland fattar jag inte hur man kan vara så jävla dum som man är ibland.
Dotterns gamla Volvo hade fått fel på tändningslåset. Den gick inte att starta eller få ur rattlåset på. Bärgning skulle gå på en ca 1800 varpå snål Uvskog rycker ut med bilsläp. Det här fixar jag för en 500-hundring (släphyra). Sagt och gjort, fick på bilen, bakläges efter en massa trixande, framhjulen stod ju inte riktigt rak. Sen for jag glatt iväg, med dotter och barnbarn med. Tyckte i och för sig bilen såg lite hög ut bak, men tänkte inte mer än att det är väl lite lägre kultryck än normalt med släp på. Motorn på bilen var ju längst bak på släpet.
Far ut på E16 och gasar upp, inga problem de första sekunderna. Men när jag nått en 60 km/h så börjar bilen sladda våldsamt! Efter ett frenetiskt vevande på ratten från min sida så undviker jag att gå ner i en ravin och hamnar på andra körbanan med bilen och släpet i motsatt riktning. En vit Volvo far in i släpet men det är en mycket lätt träff. Änglavakt att ingen av de otaliga långtradarna kom just när jag for över vägen.
Hiskeligt läskig upplevelse. :-ss
Orsaken förstås att när farten steg började vagnen gunga och lyfte helt enkelt upp bakhjulen på Subarun från vägbanan. Jag var chanslös.
Vilken förbannad idiot man kan vara ibland alltså :oops:
Vi körde in på en sidoväg och ringde bärgare sen förstås.

11 kommentarer | Läst 3264 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 17:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av JensSkoog lör 09 dec 2017, 18:53
Finns ingen mera otäck känsla än när slepet tar över. Man ingen
chans als, men det var bra ni hade tur :-bd
av isteskog lör 09 dec 2017, 19:34
Tur att det gick så pass bra iaf!
av Vardon lör 09 dec 2017, 20:12
Den är alltid otäckt har dock kunnat reda ut det de gånger det varit på väg, men man kör alltid saktare efteråt... Nu har jag lärt mig så jag kollar kultrycket om man inte är van vid kombiationen.

Skönt dock att ingen gjorde sig något... Fast lite ironiskt när man ska spara pengar....
av halvproffs lör 09 dec 2017, 20:31
Som sagt; det var tur att det inte blev värre! Kan väl tala om för dig att både jaktstugan och skördaren och ägaren till densamma klarade sig trots att det var jag som var bakom spakarna. :grin:
av Erre lör 09 dec 2017, 21:26
Uuuaaa. Man kan inte annat säga än tur att det gick så bra.
För alla inblandade.
Bara att ta lärdom av situationen.

Hoppas det blir bra med företaget! :-bd
av lfq sön 10 dec 2017, 08:38
Oj Oj Du skrämde verkligen upp mig nu på söndagsmorgonen. Tur att det gick bra med er. :grin:
av sundelius sön 10 dec 2017, 13:36
#:-s
Förstår din panik när du hade dotter och barnbarn med i bilen.
Kommer ihåg när jag for utför en backe med traktor och full vagn med virke, med sonen i knät :shock:
Gick bra med oss och förhållandevis bra med ekipaget också men jag kan säga att det var enda gången jag varit riktigt rädd. Blir en helt annan känsla när man riskerar någon annans väl och ve
av totte sön 10 dec 2017, 21:52
Ja det där är du inte ensam om att ha ställt till med, snackade med en polis en gång som sa att han varit med vid ett antal tillfällen där folk dragit bil på släp och hamnat i diket eller värre. Och varje gång så hade dom lastat som du, bilen baklänges på släpet och därmed ett riktigt rejält negativt kultryck. Det går ofelbart åt h-e.

Men riktigt glad att ni klarade er med bara förskräckelsen!
av Uvskogen mån 11 dec 2017, 15:45
Ja det var en otäck händelse särskilt med barnen i. Samtidigt så blir man förvånad över sig själv, särskilt med tanke på att jag i 10 års tid levet med kultrycksproblem och konsekvenser i skogen. Tänker förstås på fyrhjulingen och vagnarna. Ja ja, men jag har lärt mig något.
av Slurfi tis 12 dec 2017, 21:54
Ojoj, tack för att du berättar och på så vis lär fler om detta.
Skönt att det gick bra.
av Kse ons 13 dec 2017, 00:24
Tur det gick bra trots allt, håller med föregående talare i att det är starkt att berätta.