Jahopp...Inte bloggat sedan årsskiftet. Tiden räcker inte till...eller är det motivationen? Tänkte jag skulle gjort ett inlägg medan man hade semester för då har man tid över... :roll: Iofs har jag inte börjat jobba på riktigt än, alltså skövla skog. Tänkte börja i måndags för då hade jag haft 4 veckor "semester". Varav en vecka (eller två) har gått åt till att pyssla om maskinerna tror jag...
Men icke. I söndags när vi skulle kolla kedjorna i boggilådorna var 6 av 8 aningen slappa så vi spände men det blev inte riktigt 100 ändå. Fyra hjul gick att röra i rullriktningen när de var upphissade. Forskade i det och det blev till å riva isär kedjor, drev och axlar. Hålen som krysskilarna låg i var aningen uppnötta. Lämnade in drev och axlar för att fräsa nya spår åt kryssklien och sen montera ihop igen.

Det låter ju enkelt lite så där kortfattat men det var inte bara. Tagit tre dagar med lite väntetid på axlar bl.a.
Det hela har urartat till fem veckor "semester"... Det blir en vecka till om dryga två veckor. Ska till New York en sväng. Riktig semester! :grin:

Jaja, ska bli skönt att sparka igång igen så att man kan vila upp sig till nästa års "semester". :???:

Får se hur det blir med körning i höst, förhoppningsvis rullar det på men det hänger lite i luften. Som vanligt...
Bra med boggilyft

Hjulaxel

Kedjedrev

Lite ny färg på rostiga ytor.


2 kommentarer | Läst 29144 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

GremoNiclas

Proffshuggare

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 09:59

Niclas Blogg
Heter Niclas och kör maskin i Gästrikland. Jobbar åt farsgubben.
Har en Gremo 950F och en Tigercat H-09.
Skriver om det som händer i skogen förstås och annat "skoj".

Kommentarer

av masterchief fre 13 aug 2010, 23:16
Verkar vara lika mycket rappel med kedjedrift som hjulmotorer med dess slangar:-/
av GremoNiclas sön 15 aug 2010, 20:43
Det är ju en hydraulmotor till varje boggi och en kedja till vardera hjulet på dessa så man kommer inte undan slangarna. :wink: