Blev en inköpsrunda till stan idag, grejor till kabelstammarna, skruv och så en del till annat än Emilia.

Målning har stått på schemat annars, bl a instrumentpanelen. Där finns växelschemat. Det finns dekaler att köpa för det, men det blir inte det rätta lite luddiga utseendet som det schablonmålade originalet. Så innan jag målade över så fotograferade jag det med en linjal invid. Justerade storleken och skrev ut det i exakt storlek. Med lite maskeringstejp inunder och utskriften tejpad ovanpå så gick det rätt lätt att skära ut konturerna.



Klart för målning.


Resultatet blev inte så illa.


En bunt målade grejor. Rattstången kom inte med i bild.


Så har jag pysslat med att slita ut limmade mattor från torpeden ovanför handskfackshyllan, eller vad man nu skall kalla den. Därefter bortskrapning av de grövre resterna av lim och isoleringsfilt. Den där sortens jobb som tar en jädrans tid utan att det känns som man åstadkommit särskilt mycket. Mattorna bör gå bra att återanvända efter tvättning. Ny ljudisoleringsfilt behövs.

12 kommentarer | Läst 2501 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av johan eriksson tis 09 feb 2016, 09:14
Blir fint Totte.
Men växelläge S? Vad är det?
av totte tis 09 feb 2016, 11:54
Det är 4:an. Vad S står för på franska har jag ingen aning om. Notera också den speciella spakföringen. Man kan bara lägga i fyran från trean, inte från friläge.
av Uvskogen tis 09 feb 2016, 12:27
Snyggt blir det! S står säkert för snabbt fast på franska.....
av Flisaren tis 09 feb 2016, 15:33
S står för overdrive
av totte tis 09 feb 2016, 17:05
Stämmer Flisaren, har just fått samma svar på Citroën-forumet, undrar nu bara vad det franska ordet är.
av totte tis 09 feb 2016, 17:59
"S" = Surmultipliée. Fick nyss svar på frågan om det franska ordet som betyder just överväxel.

Lite historia: Pierre-Jules Boulanger, dåvarande chefen för Citroën hade en bestämd uppfattning om att fyra växlar skulle det inte vara, det var för komplicerat för den vanlige föraren, tre växlar skulle det vara. Därför kunde konstruktörerna inte göra en vanlig fyrväxlad låda eller kalla växeln för fyran. Så det blev dels kallat överväxel, dels blev det märkliga växelschemat som jag beskrev. Kan tilläggas att genom att ta ut en skruv, såga av tappen som sitter i änden av den och sätta dit den igen så kan man plötsligt växla direkt från friläge till fyran, förlåt, överväxeln.
av Flisaren tis 09 feb 2016, 18:20
Haha, dessa fransmän!!
av Slurfi tis 09 feb 2016, 23:44
Fränt!
S på Ferguson Grålle betyder Start, man slår på tändningen med nyckel och aktiverar startmotorn med växelspaken.
av totte ons 10 feb 2016, 00:44
Det är lite besvärligt det där med förkortningar på olika språk. Var en man som var så förbryllad att storlek S var liten och storlek L var stor, det måste väl vara felmärkt tyckte han.
av Göt ons 10 feb 2016, 14:20
:) Racingväxeln har vi ju hört talas om
av rikard_e ons 10 feb 2016, 14:47
Snygga jobb du gör!
av totte tor 11 feb 2016, 00:00
Tack Rikard!

Racingväxeln har vi ju hört talas om

Jodå och den finns ju här också :lol: