Jonsered 80 nu går den
av totte fre 01 sep 2017, 19:38
Jag fick ju en förgasare av Jocke nu på resan. En Tillotson HS med stor halsvidd, den jag haft på 80:n var en som var avsedd för en 60-kubikare och med betydligt mindre diameter. Det var lite pyssel eftersom spjällaxlar och hävarmar inte stämde ett dugg. Bl a så var det en stor skruv med konisk skalle för tomgångsvarvet, måste bort men då fick det lov att in en annan liten skruv för att fjädern till gasen skulle ha något att vila på.
Gasspjällaxeln och chokeaxeln flyttade jag över. Den befintliga spjällaxeln hade ett clips som höll axeln. Passade inte i den överflyttade som hållits med ett litet bleck som skruvas i förgasarkroppen. Så jag fick borra och gänga M3 för skruven till det blecket.
Som också syns i bilden så var det en rak slanganslutning, funkar alltså inte eftersom det blir konflikt med gashävarmen. Givetvis var det borrat 3 mm för den medan den vinklade anslutningen är 4 mm. Så jag fick borra ur. Tog ett 4 mm borr och slipade av det lite så det blev en aning under 4, borrade, smorde anslutningen med skruvlåsning och hamrade i den.
Sen flyttade jag över membran, packningar och nålventli och så i med förgasaren.
Dags då för provstart. Som vanligt går det åt en massa ryck när man just satt i en helt tom förgasare, men så hoppade de igång och efter lite grovsjustering så verkar det som den går och håller sig igång.
Nu är den alltså bara grundinställd. Härnäst skall jag skaffa svärd och kedja, sen kan man börja testa och ställa in den ordentligt.
Gasspjällaxeln och chokeaxeln flyttade jag över. Den befintliga spjällaxeln hade ett clips som höll axeln. Passade inte i den överflyttade som hållits med ett litet bleck som skruvas i förgasarkroppen. Så jag fick borra och gänga M3 för skruven till det blecket.
Som också syns i bilden så var det en rak slanganslutning, funkar alltså inte eftersom det blir konflikt med gashävarmen. Givetvis var det borrat 3 mm för den medan den vinklade anslutningen är 4 mm. Så jag fick borra ur. Tog ett 4 mm borr och slipade av det lite så det blev en aning under 4, borrade, smorde anslutningen med skruvlåsning och hamrade i den.
Sen flyttade jag över membran, packningar och nålventli och så i med förgasaren.
Dags då för provstart. Som vanligt går det åt en massa ryck när man just satt i en helt tom förgasare, men så hoppade de igång och efter lite grovsjustering så verkar det som den går och håller sig igång.
Nu är den alltså bara grundinställd. Härnäst skall jag skaffa svärd och kedja, sen kan man börja testa och ställa in den ordentligt.
10 kommentarer | Läst 5637 ggr