Äntligen fredag, tänkte sluta lite tidigare då jag kört i ett sen i onsdags.
Ja på natten har man förstås sovit, lunch en timme och nån kafferast då och då men annars har det gått i stort sett i ett.
Är lite brått då kyla och snö är i antågande, men framför allt är
arbetskraften tidsbegränsad.
Området är 68 ha och ska fröas vilket sköts manuellt bakom harven.

Forestlink har funkat nästan helt friktionsfritt i sommar, underlättar som nu när det är stora områden och man kör i mörker.
Jag kör utan karta i bakgrunden då slagen syns bättre.


Målet var 30 ha innan helgen men det stannade på 25, var kanske lite tidsoptimist i vanlig ordning och så kom det ett haveri när det bara var en halvtimme kvar av arbetsveckan.
Ett solfjäderformat läckage som nog hade lämnat en fin regnbåge efter sig om solen varit framme, handen på nödstoppen och snabbt av med hydraulsystemets trycksättning.
När jag inspekterade läckaget hittade jag först inget, alla slangar och kopplingar verkade hela.
När allt torkats rent så såg jag att oljan kom från en spricka i gaveln på en av harvens hydralmotorer, aj aj aj.
En pump spricker ju inte bara sådär så jag förstod att mer problem skulle finnas.

En spricka till vänster om typskylten, liten spricka och högt tryck gav ett spektakulärt läckage
Orsaken till problemet.


Tog lös motorn från harven och åkte till garaget, då maskinen måste rulla igen på måndag så var det bara att börja leta i gömmorna efter nått användbart.
Börjar bli fullt med "bra att ha grejor", tror jag har över tio fullt fungerande insprutningspumpar till div Volvo och Scania motorer.
Plus en massa hydraulpumpar och motorer, kompressorer, oljekylare, startmotorer, generatorer mm mm.
Den som spar han har...
Dax att börja rensa på "lagret", massa grejer till maskiner man sen länge sålt och kan vara guld värt för andra.
Gäller att märka upp vad grejerna är i för kondition, man glömmer fortare än man tror.


Gängorna slets ju sönder i en av motorerna för nån vecka sen, då använde jag gaveln från en beg. motor jag hade liggandes som är från harven men byttes ut då den ena slutade fungera, vill minnas att jag slängde den motorn och bara sparade den som fungerande, den motorn hade varit bra att ha nu.
Demonterade iaf den havererade motorn och kunde konstatera att det enda som gick att rädda var mittendelen på motorn, båda gavlarna hade skador.

Allt till vänster är skrot, det som är på den vita duken gick att rädda .
Där syns även den begagnade motorn som ska demonteras.


Plockade fram den begagnade motorn som jag hade liggandes, den hade nu gaveln med trasiga gängor monterade bara för att hålla ihop den.
Förs då kom jag på att jag beställde ju ett o-ringat block som går att montera på de skadade gängorna, detta var ju bara dom backup ifall gaveln från den begagnade motorn inte skulle passa.
En liten skada som fick justeras,.

Sådär, allt kontrollerat och rengjort för ihopsättning.
På bilden syns även blocket som ska skruvas på gaveln för att få nya gängor.
Besynnerlig form, "hornet" som är svetsat på blocket har säkert en viktig funktion i det JD aggregat där det är tänkt att sitta.
Här är det förmodligen ivägen och kapades därför bort.


Plötsligt var ju problemet löst, bara att plocka isär andra motorn, rengöra och bygga ihop dom till en.
Ganska nöjd över att problemet var löst och att klockan bara var just över fem styrde jag hemåt, där var dock inte alla lika nöjda.
Finmiddan stod på en tallrik i micron och Mia stressade iväg till den årliga stadshusfesten, och visst hade jag kunnat ringa och meddela att "sluta tidigare" i detta fall innebar "kommer hem 5 min innan du ska åka", men men...
Jag nattade iaf barnen, tankade hem Gravity på Netflix och knäckte en "trefemma".
Riktigt bra film, se den!
Ett bra avslut på en i det hela ganska bra vecka.

9 kommentarer | Läst 6160 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Simba lör 11 okt 2014, 17:18
Har du nån chock monterad mellan motorerna?
På 280HL så satte dom in en ackumulator per motor men vi har satt en extra slangmonterad chockventil mellan motorerna.
Problemet med dom där är ju att oljan går först till ena motorn och sedan till den andra.
Var väl först på T26 som motorerna fick separata ventiler o chocker.
Vi har lyckats med mycket genom åren men motorerna sliter vi ut, inga sådana där haverier att en drivaxel går av
av Kse lör 11 okt 2014, 18:09
Ja detta är ju en "pirat" motor, det är kanske sämre material i dom.
Tror inte det finns mån chock mellan motorerna.
Hur länge kör ni med motorerna?
av totte lör 11 okt 2014, 18:16
Du kan snart öppna reservdelsbutik. Motto: Kuoksu Skogsmaskindelar har det som inte ens ägaren trodde fanns.
av Kse lör 11 okt 2014, 19:19
totte skrev:Du kan snart öppna reservdelsbutik. Motto: Kuoksu Skogsmaskindelar har det som inte ens ägaren trodde fanns.

Du det händer rätt ofta att man hittar grejer man inte viste fanns, som sagt man glömmer snabbare än man tror.
av totte lör 11 okt 2014, 19:56
Kse skrev:
totte skrev:Du kan snart öppna reservdelsbutik. Motto: Kuoksu Skogsmaskindelar har det som inte ens ägaren trodde fanns.

Du det händer rätt ofta att man hittar grejer man inte viste fanns, som sagt man glömmer snabbare än man tror.


Jag vet av erfarenhet :oops: :lol:
av Uvskogen lör 11 okt 2014, 21:15
Känner jag mig gnällig över att det känns tung i min firma så behöver jag bara läsa din blogg. Genast inser jag att det är bara att hålla käft och inspireras i stället!
av Kse lör 11 okt 2014, 21:25
Uvskogen skrev:Känner jag mig gnällig över att det känns tung i min firma så behöver jag bara läsa din blogg. Genast inser jag att det är bara att hålla käft och inspireras i stället!


Alltid roligt att vara en källa till inspiration. :)
av ulfgustav sön 12 okt 2014, 07:42
Hej Ser att du kör med M+S hydraulmotor det är kopior på Danfoss.
För ett antal år sedan så utvecklade Danfoss denna motortyp, så den finns i HD utförande,bla så är "hundbenet" kardanen förstärkt. yttermått och infästning är helt lika
av Kse sön 12 okt 2014, 12:28
Ja M+S är kopior rakt av, delarna passar motorerna emellan.
Motorn som jag nu satte ihop har en bakgavel från en Danfoss motor.