Krångliga regler
av Kse ons 17 sep 2014, 12:06
Startade upp minigrävaren då det var dax att åka ut på lite uppdrag,
två hål skulle grävas för att kunna gjuta fast stolparna till en vägbom.
Hoppade upp på grävaren och satte mig i stolen, satte mig lite väl häftig för plötsligt gav stolen med sig och vickade bakåt.
Fick tag med armarna i störtbågen och hindrade på så sätt ett fall bakåt.
Rosten har med tiden ätit sig igenom
underredet på stolen så det är dax för en ny, tog bara två dagar så hade jag en ny hemma från Hultdins.
Blev att beställa lita annat småfix oxå när man väl gjorde en order, kulleder till spakstället, några tätningar, bussningar osv.
Grävaren har stått obesiktigad ett tag nu då jag tänkt bygga om den till obromsad, men det visade sig inte vara helt enkelt.
Grävaren har idag en tjänstevikt på 780 kg enligt registrerings papprena, 750 kg totalvikt är ju gränsen för obromsad så redan där blir det problem.
Jag har tidigare talat med en kille på Hultdins som menade att SG10 sålts som obromsad, tar man bort skopa, stödplattor och halv hydraultank kommer man ner på 750 kg.
När jag sist talade med Hultdins så visste men inget om detta, men jag litar på killen jag snackade för nått år sedan.
När man besiktar som obromsat måste allt i bromsväg plockas bort, har man dock en tjänstevikt över 450 kg måste handbroms finnas.
Men man får inte använda ordinarie handbromsen för den måste ju plockas bort!?
Man ska alltså först ta bort ordinarie handbroms och sen bygga en ny!
Helknasiga regler men det är tydligen det som gäller, får
fundera på hur jag ska göra med grävaren, med eller utan bromsar?
två hål skulle grävas för att kunna gjuta fast stolparna till en vägbom.
Hoppade upp på grävaren och satte mig i stolen, satte mig lite väl häftig för plötsligt gav stolen med sig och vickade bakåt.
Fick tag med armarna i störtbågen och hindrade på så sätt ett fall bakåt.
Rosten har med tiden ätit sig igenom
underredet på stolen så det är dax för en ny, tog bara två dagar så hade jag en ny hemma från Hultdins.
Blev att beställa lita annat småfix oxå när man väl gjorde en order, kulleder till spakstället, några tätningar, bussningar osv.
Grävaren har stått obesiktigad ett tag nu då jag tänkt bygga om den till obromsad, men det visade sig inte vara helt enkelt.
Grävaren har idag en tjänstevikt på 780 kg enligt registrerings papprena, 750 kg totalvikt är ju gränsen för obromsad så redan där blir det problem.
Jag har tidigare talat med en kille på Hultdins som menade att SG10 sålts som obromsad, tar man bort skopa, stödplattor och halv hydraultank kommer man ner på 750 kg.
När jag sist talade med Hultdins så visste men inget om detta, men jag litar på killen jag snackade för nått år sedan.
När man besiktar som obromsat måste allt i bromsväg plockas bort, har man dock en tjänstevikt över 450 kg måste handbroms finnas.
Men man får inte använda ordinarie handbromsen för den måste ju plockas bort!?
Man ska alltså först ta bort ordinarie handbroms och sen bygga en ny!
Helknasiga regler men det är tydligen det som gäller, får
fundera på hur jag ska göra med grävaren, med eller utan bromsar?
5 kommentarer | Läst 5070 ggr