I morgon är det dax att montera ihop motor i markberedaren, idag har Swecon varit och mätt foderhöjden.
Jag var själv inte på plats då jag hade en rad bestyr att fixa i stan, såklart sammanstrålade det med deras besök.
Utvecklingssamtal på dagis, besiktiga farsans husvagn, lämna in Caddyn för kamremsbyte, möte med banken och en runda på industriområdet för att inhandla div slangar, skruv och mutter, slangklämmor, filter mm till markberedaren
Jag ringde och kollade läget och då verkade det som om ett foder var för högt, en differens över 0,02mm mot dom andra.
När dom var klara meddelade dom att det bara var sotavlagringar på
ett ställe som ställe till det.
Dom hade fått skrapa riktigt hårt för att se att det faktiskt var så, men då höjdavikelsen bara var på ett ställe längs en 2 cm lång sträcka längs foderkanten var dom tämligen säkra och till slut lossnade det glasaktig sotflagor.
Dessa sotavlagringar har varit där redan när nuvarande toppackning monterats av tidigare ägare enligt Swecon killarna, skönt att det upptäcktes för jag hade garanterat inte kunnat avgöra en höjdskillnaden på 0,02 mm.

Här syns även att packningen är bränd, cirkulationsproblem kan han orsakat punktkokning.

Här syns packningenpå den felfria toppen

Caddyns kamrem hade jag ju tänkt byta själv, lånade verktyg för några veckor sen och skickade farsan att hämta kamremen och vatten pumpen jag beställt.
När jag skulle påbörja bytet på fredag kväll upptäckte jag att han inte fått med vattenpumpen, det var bara att lämna tillbak verktygen på måndag och hoppas på att gå låna dom igen.
Sen har dagarna gått och när bilen i veckan passerat 13000 mil ( ska bytas vid 12000)så vågade jag inte vänta längre utan ringde en bekant som har egen bilmeck, fanns en avbokad tid för just kamremsbyte så jag bokade direkt. Försökte boka där tidigare men då det var tre veckors väntetid, blev jag istället erbjuden att låna verktygen under helgen men det sket ju sig som att sagt.

Var och störde lite i verkstan och tog en kaffe, man måste lossa ett motorfästet och lätta på motorn för att komma åt att byta remmen.

Tänkte hinna få ut den ur garaget innan helgen men vi får se, saknar fortfarande bakrutan som jag var och lämnade tillbaka. Kollade pris på plexi och lexan, framrutan är i dagläget 6 mm lexan och bakrutan är 12 mm margard. Det är ju en gammal skördare så därav den kraftiga bakrutan.
Vi bestämde att köra på tjockaste plexin och det skulle väl gå lös på ca 3000 per ruta, när fakturan kom så var den på drygt 24000:-!
Dom hade inte alls lyssnat på vad jag sagt utan gjort exakt likadana rutor som satt där innan,bara bakrutan i margard gick lös på 14000:- + moms.
Behöll framrutan i lexan och bad dom göra en ny bakruta, vad dom gör med den färdigsågade bakrutan i margard skiter jag ärligt talat i.
Det var iaf inga problem att lämna tillbak då dom erkände att dom felat, tjejen som jag snackade med och killen som gjort rutorna hade inte snackat med varandra utan han hade antagit att det skulle göras likadana. Tur att man inte han montera den, nu blir det lexan runtom då plexi plötsligt inte fanns i rätt dimension.
Så om nån behöver en margard bakruta till en 902:a så finns det en liggandes hos en glasmästare i Kiruna

2 kommentarer | Läst 3631 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Slurfi fre 09 maj 2014, 09:57
Se där, trist med en sån kommunikationsmiss helt i onödan.
Jag såg att Svecon var i byn, men hade inte tid att kolla vad de gjorde
med en Volvogrävare, förmodligen dömde ut den.
Närå, men nog finns det småfix hela tiden på en maskin som används
men jag tycker den har haft lite väl mkt konstiga kvalitetsfel.
av Kse fre 09 maj 2014, 12:26
Ja dom skulle vidare söderut härifrån, få se om dom sätter full restid tur retur till Kiruna på fakturan.
Bloggen skrevs igår men mitt i allt så blev det griniga ungar så den åkte inte in förens i morse.