Ja känslorna kommer med vårens bestyr, vårstäda i och runt garaget, ställan undan skotrarna, byta till sommardäck osv.
Inte riktigt dax för sommardäck än då det lovas minusnätter så långt SMHI kan spå, däremot är det hög tid att gå igenom vilka fordon som behöver nytt gummi att rulla på.
Boggisläpet hade ett däck som såg lite slitet ut, lånade ut det i höstas och fick tillbaks det såhär.



Kingcabens däck går oxå på sista versen men jag funderar på om man ska byta dimension, blir då nått mindre, tystare, mer lättrullat och lite tråkigare isf.
Alla skotrar har inte magasinerats än då vi tänkte ta en tur upp till fjälls i dag, men mina "arbetsskotrar" har fått gå i ide.
Lite service och vinterkonservering, åså plockas batterierna ur för underhållsladdning.

In på sommarförvaring, är risk att den här maskinen inte kommer fram förens till nästa vår så då plockas batteriet ut så det inte fryser. Dessutom mår batterier bättre av att användas.

Lite batterivård, se även till att ha rena batterier. Skitiga batterier kan leda till krypströmmar mellan polerna som gör att batteriet självurladdar.


Ett annat vårtecken är att skotertillverkarna presenterar sina nya modeller för den kommande säsongen, råkade av en händelse passera hos min BPR åf och såg att det var massor med folk och bilar där.
Lite farligt att smita in sådär, blev fasligt sugen på ny maskin.
Men grejen är den att jag är så pass nöjd med min nuvarande maskin att jag förmodligen hade köpt en likadan, blev lite besviken när inga större förändringar skett på modellen i år heller.
Massor med småförändringar men i grunden samma maskin som presenterades 2009, till det trevliga hör dock att den även kostar lika mycket som den gjorde 2009.

Årets värsting Summit, vore nått att montera en fyrtaktare i.


Nåväl, nu åker vi på en lite familjetripp till Björkliden
Det får väl vara sista skoterresan för i år och det om något är ett säkert vårtecken

6 kommentarer | Läst 2177 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av zeetorg tor 01 maj 2014, 11:19
Hur hade dom lyckats med att få till däcket på det där viset?
Trist när folk inte kan lämna tillbaka sakerna i det skicket som dom var innan lånet.
av Kse tor 01 maj 2014, 12:00
Handbromsen hade hoppat på i nåt gupp och bara ett hjul låst sig, kollade och det hjulet bromsade mycket riktigt hårdare.
Det var väl drygt ett ton virke på släpet så dom andra hjulen har väl snurrat med, men man borde väl märka att det går tungt.
Ev så har väl handbromsen varit på från start, jag har då aldrig varit med om att den hoppat på i farten.
av Uvskogen tor 01 maj 2014, 23:43
Läste att man borde ha en underhållsladdare på batterierna året om, även när de står obelastade, typ en CTEK. Tror faktiskt det hjälper, lät jaktradion ligga från oktober till maj. Batteriet var helt förstört, så nu laddar jag om dem varje kvartal. Likaså får för fyrhjulingen alltid stå med underhållsladdare, men det beror mer på fjärrkontrollsradion som smygdrar
av axwell fre 02 maj 2014, 10:23
Att däcket slits så här kan väl ha andra orsaker. Har du sett att handbromsen legat på eller är det en slutsats? Minsta lilla feljustering eller rost och däcken blir så där.

Om "boggievagnen" är som de flesta släpvagnar med två hjul tätt efter varandra på varje sida så antar jag att det är en tandemvagn.

Klassisk skada när dragkulan sitter på fel höjd, högt eller normalt tryck i däcken och inte tillräckligt tungt lastad.
av Robertberg fre 02 maj 2014, 16:35
Eftersom däcket bara är slitet på ett ställe har de säkerligen börnat stillastående.
av Kse lör 03 maj 2014, 20:01
axwell skrev:Att däcket slits så här kan väl ha andra orsaker. Har du sett att handbromsen legat på eller är det en slutsats? Minsta lilla feljustering eller rost och däcken blir så där.

Om "boggievagnen" är som de flesta släpvagnar med två hjul tätt efter varandra på varje sida så antar jag att det är en tandemvagn.

Klassisk skada när dragkulan sitter på fel höjd, högt eller normalt tryck i däcken och inte tillräckligt tungt lastad.

Det var han som lånade släpet som sa att handbromsen hoppat på.

Ja det är ju ingen boggi i riktig mening utan två separata axlar med ståltorision.