Ja i sista minuten alltså, men det var även vad klockan var när jag var halvvägs in i bromsbytet på Passaten.
Det var dax för besiktning igår och två dagar innan började bilen varna för att bromsbeläggen var slut.
Så när man kom hem från skogen i torsdags visste man vad man hade att göra, 100 andra saker som skulle fixas så jag förträngde effektivt bort alla tankar på bromsbytet.

Såklart lite elektronik även här.


Nu vet jag inte va Bilprovningen hade sagt om saken men dom brukar inte gilla varningslampor som lyser.

Backarna kom isf på plats men det var trångt om saligheterna, garaget är fullt med grejer från köksbygget, frysskåp, byggsåg, div byggmaterial och annat bråte. Det var just så bilen gick in, men det är ju bättre att det är tight än att det glappar.

Ny hade jag ju bara kunnat koppla förbi bromsbackarna genom att sätta ihop kablarna från beläggen, då hade lampan slocknat med risk för att dom ändå anmärkt på beläggen.

Typiskt.

Sanningen är att jag fick göra det iaf. kontakten mellan belägg och bilens elsystem gick sönder så det blev till att lura bilen att den har nya backar.
Nu har den ju det men den vet inte om det, men nu tror den iaf att den vet det fast den egentligen inte gör det. Klart som korvspad.

På torsdag skulle även framrutan bytas i sista minuten, det skull jag dock inte göra själv . :)
När Mia var in med bilen visade det sig att ingen ruta var beställd, det blir således byte nästa vecka.
Räknade då med nedslag på besiktningen vilket det oxå blev, men när Mia förklarade läget så gick faktiskt bilen igenom utan anmärkning. Tur att det är människor som jobbar där och inte robotar som man ibland kan tro.

7 kommentarer | Läst 2962 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av totte lör 22 feb 2014, 12:35
Nu har den ju det men den vet inte om det, men nu tror den iaf att den vet det fast den egentligen inte gör det.


En formulering värdig ett språkpris! :lol:

Jag har mestadels bra erfarenheter av bilprovare, vanligtvis är det hyggligt folk som försöker göra sitt jobb utan att vara elaka. Nån sur och gentig typ har jag råkat ut för genom åren, men även bilprovare kan väl ha en dålig dag.
av Tosca lör 22 feb 2014, 13:43
Senaste gången jag besiktade passaten anmärkte de på att beläggen började se tunna ut.
Dock har inte larmgivarna fått kontakt ännu, så det borde vara några mm kvar att slita på.
När jag tittade på protokollet efteråt fick jag se att de underkänt den, utan krav på återbesiktning men bilägaren ansvarar för att felen åtgärdas.
Hade det inte varit rimligare att anmärkningen hade hamnat på "bra att veta"-raden?
av totte lör 22 feb 2014, 14:29
Nej, tunna bromsbelägg är nåt som skall åtgärdas och då är dom enligt nuvarande regler skyldiga att underkänna, även om kravet på ombesiktning numera ofta slopas. På bra att veta får dom inte skriva såna saker som direkt kan påverka trafiksäkerheten.
av Kse lör 22 feb 2014, 14:54
Vår ruta var ju underkänd då sprickan är inne i synfältet, nu blev det ingen anmärkning på det då Mia sa att den ska bytas nästa vecka men hon hade ju lika gärna kunnat dra en vals och köra ett år till med samma ruta.

Varningslampan för bromsarna hade lika gärna kunnat börja lysa på väg till besiktningen, det var ju bara några kilometers körning senare.
Vad hade man gjort då, skyllt på Murpy och hoppats på det bästa?
Sånt måste ju hända ibland men å andra sidan får nog besiktningsgubbarna höra en del historier oxå. :grin:
av Tosca lör 22 feb 2014, 16:38
Men vad räknas som tunna då, så länge bromsprovet är ok så är det väl inte trafikfarligt?
Slitagevarnaren sitter ju ingjuten några mm innan slitytan tagit slut.
av Slurfi lör 22 feb 2014, 19:28
Jo de är roliga ibland de där besiktningsgubbarna, nuförtiden är de ju ibland tjejer.
Trodde på nedslag på rutan efter att en tjäder gjort ett spontant nedslag på rutan, första
skogsfågel som pajar rutan för mig, det vanliga är stenskott som sprider sig.
Jag gillar ju iofs bilar med delad ruta.
av totte lör 22 feb 2014, 19:45
Varningslampan för bromsarna hade lika gärna kunnat börja lysa på väg till besiktningen, det var ju bara några kilometers körning senare.


Värsta oturen jag har varit med om i den vägen var när jag körde ut från parkeringen i Umeå för att åka till besiktningen. Då sa sproiiing där framme och så rök hastighetsmätarvajern. Ingen tid att göra nåt, bara att åka till besiktningen och få underkänt och ombesiktning. Det var bara det felet.