Nu har det blivit vinter på riktigt, ca 2 dm snö har kommit och nattempen har varit under -20 grader. Markberedningen är som sagt avslutad och jag hade ju lite manuellarbete att gör innan det var dags att hoppa in i nästa maskin. Röjningen som skulle avslutas tog lite längre tid än beräknat och vi blev klara på torsdag. Till fredagen lovades ett ordentligt snöväder så jag sköt fram den planerade manuellhuggningen av frötallar tills vidare. Tog istället och körde in skördaren i garaget för att göra en genomgång inför vintern, stackar har ståt och rostat sen i april i brist på förare.
Började med att åtgärda oljeläckage som uppstod i våras innan maskinen ställdes undan, fanns ett i aggregatet och ett under maskinen. Under hytten hittade jag en tredotätning till en av hydraulpumparna som fuktade och droppade vid belastning. Dimensionen 1 ½” fanns inte i lager då det nog är det enda stället på mina maskiner med så pass grova kopplingar så det blir till att hämta på hydraulfirman. I aggregatet gick det inte att se varifrån oljan kom utan jag fick demontera en av det två hydraulmotorerna som driver den tredje matarvalsen. Misstänkte läckage i axeltätningen och så var också fallet. Bara just så att det fuktade och att man ser det efter nån timmes körning, hög tid att byta med andra ord.
Under huven på Ponsse H73
Danfoss OMT 400, sama motor som jag har i markberedaren.
Beställde två kompletta tätningssatser från Ponsse och dom dök som vanligt upp på eftermiddagen med buss, ordning och reda på Danne hos AN Maskin i Haparanda. När man ändå var djupt inne i aggregatet och grävde så fanns det ju såklart ett gäng med halvtaskiga slangar som är lika att byta när man ändå kommer åt och står inne i garaget.
Var även lite datorkrångel som jag brottades med, mer om det en annan gång.

Ungefär samtidigt som datorn strejkade så kom besked om haveri på skotaren, bulten mellan bommen och kranpelaren hade gått av. Självklart med gripen full och kranen ut på ena sidan, resultatet blev att all vikt hamnade på ett öra där axel fortfarande satt fast och hela kranen vek sig åt sidan. Lyfttuben var det som höll ihop kranen men blev rejält stukad samt att ena örat i bommen vred sig ordentligt. Beslutade att beställa en ny tapp och lyftcylinder från Cranab då ett rep förmodligen hamnat i samma prisklass. Renoverade samma lyftcylinder för drygt ett år sedan och det gick lös på 12000:- + moms. Just så mycket kostade en ny cylinder + 2000:- för tappen.
Tog lite tid att få grejorna som vanligt så idag var det dags för montering.
Ja först så skulle ju kranen säkras och maskinen köras till vägen. Att få lös den gamla tuben var ett projekt i sig då de inte direkt var rak, blev mycket våld och bändande.
Sen fixerades kranen så att den nya tuben kunde monteras så nu återstår att räta fästörat.
-17 i morse. Inget optimalt skruvar väder. Vid dagens slut vad dock tempen bara -4

Lät ju inte så svårt men det var en heldags projekt, kunde ha dokumenterats i en mängd bilder på div mer eller mindre fantasifulla spännanordningar för att få allt på plats med vädret var inte optimalt med en morgon temp på -17 och lite dagsljus. Iphonen gillar varken kyla eller mörker och nu är solen inte ens uppe tre timmar om dagen.

Ska testa att värma och försöka pressa tillbaks örat i morgon men är tveksam att det går att få det bra, annars blir det till att skära lös hela örat och tillverka ett nytt att svetsa på med lite förstärkning.
Blev inte nått maskinbyte denna vecka heller då morgondagen går åt till fortsatt service och får vi igång maskinen så hugger jag frötall på torsdag. Så nästa vecka kanske man får hoppa in i skotaren igen
Är ledig på fredag då jag ska ner till kungliga huvudstaden över helgen på lite hemliga aktiviteter där det garanterat kommer att finnas att rapportera från.

Helgen som gick var fullspäckad då både jag och morsan passade på att fylla år. Morsan fylde 60 så det var fullt hus med halva släkten på besök men man han med lite meckande ändå.
Svågern skickade upp en skoter från sthlm för nån vecka sen som han ska ha här uppe.
Nu när han var uppe och det har kommit lite snö så skulle vi såklart ut och köra en sväng.
Tyvärr så gick det inte så bra då maskinen, en Yamaha Venture Light, inte ville gå varken fram eller bak. Gick att köra framåt men bara 2 dm i taget då tändningen klipptes när variatorn slog till. Fick hjälp via ett forum för nämnda maskintyp om hur den elstyrda växlingen funkar och att frysning är ett inte helt ovanligt problem. Gick igenom dom 4! Relän som styr växlingen men hittade inget fel och frysningen kunde uteslutas efter hårt värmande i grannens garage.
Sitter såklart en givare inne i växellådan också som kan strula så det blir väl till att riva isär.
Vad är det för fel på den gammla hederliga växelspaken?
Nog vet dom hur iaf hur man bygger kompakt i Japan.
Men det är ju bättre att det är tight än att det glappar ;)


4 kommentarer | Läst 3084 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av skördaren 2 ons 30 nov 2011, 08:35
Hej på dej :smile: Fick en fråga om jag kunde göra jobb nära dej men tackade nej till det och lovade fixa dom någon annan som ev kan ställa upp. :smile:
Lite långt vinter tid att åka ca35 mil enkel väg i kyla och snö hoppas du kan ta hand om jobbet :grin:
av pasvik ons 30 nov 2011, 10:19
Hei, det var mye skruing på en gang ( 17 blå er ingen behagelig skru temp). Inngangen på vinter bleier by på noe skruing, har godt bra hos meg så langt, 1070/1110 har ikke kranglet ennu men det kommer sikkert. Man er ikke riktig herdet for minus grader ennu. Her oppe er solen helt borte nu lyst mellom 0800 0g 1400. Håper det går bra med skruingen. Lykke til.
av totte ons 30 nov 2011, 11:03
Man får gratulera på födelsedagen såhär i efterskott!
av Kse tor 01 dec 2011, 23:54
Tackar för det Totte.
Ja har du jobb åt mig så hör bara av dig "skördaren 2", bara att ställa sig på kö.