ATTANS ELÄNDE! Var väl inte exakt det jag sa, men hur det lät får ni föreställa er. Något hade hänt i vänster cylinder. Eftersom jag har startmotorn körbar nu så körde jag kompressionsprov på söndagkvällen. Höger cylinder ca 7 bar, ehlt normalt för en kall 2CV-motor. Vänster cylinder 2, två!! Jag provade kompen när jag hade motorn på bänken vid monteringen. Körde den runt med skruvdragaren och eftersom det gick lite väl sakta, orkade knappt över kompressionen, så fick jag runt 5 - 6 på båda den gången. Det jag kollade först var förstås ventilspelet, det var OK så det var inte det. Så det blev till att riva topplocket och se efter vad problemet var.

Började med det på måndagkvällen. Som tur är så behöver man inte ta ur motorn för att ta av topplocket, det går ganska raskt.

Och felet är hittat och åtgärdat :grin: :grin: ! Det känns mycket bra men det hela är också rätt besvärande. Felet orsakades av en partikel, troligen av aluminium, vilken torde, eller snarare borde, icke hava kunnat väntas hava återfunnits på den plats där den satt sig fast, nämligen ventilsätet för insugsventilen. Det besvärande i sammanhanget är att det är en ful fläck på min ära som mekaniker, under inga omständigheter borde det finnas något sådant inuti motorn :oops: :oops: :oops: .

Nåväl, partikeln är borta, inga skador hade orsakats och kompressionen är nu på ett halvkilo när lika på cylindrarna, vilket är klart godkänt. Att ta isär det hela åtgärda och kontrollera och sen återmontera tog två timmar. Belåten är jag i alla fall att det inte var någon skada eller annat elände som hade krävt nya delar, det är, som jag erfarit, inte så lätt att hitta grejor till den här gamla 375-kubikarn.

Efter detta lilla komprimerade mellanspel låt oss återgå till vad som var på gång just innan lågtrycket drabbade. Ironiskt nog så har jag en bild här som visar den pappskiva som suttit på insuget under förgasaren under hela byggtiden sedan motorn monterades ihop, just för att förhindra inströmning av partiklar den vägen. Det var alltså dags att demontera den nu eftersom jag nu fått dit luftfilter med anslutning.



Ja, så var det då det där med luftfilter. Ni känner till den där typen av småjobb som man säger, "det gör jag sen", om. När jag nu satte i filtret igen så drabbades jag av insikten om just ett sådant, nämligen anslutningen för vevhusventilationen. Lyckligen förträngt, så det var bara att sätta igång. Loss med renaren plocka ur innanmätet och så borra hål. Knacka upp en liten fläns på en rörbit, och göra en liten lös fläns som passade på röret. Så i med röret från insidan, löda, förtennna insidan på flänsen och så dit med den och värma tills det lödde ihop och så slipa till det och spraya över.



Sedan dess har jag mest mätt ut kablar och funderat och planerat det elektriska så bilder kommer senare när planerna är satta i verket.

2 kommentarer | Läst 2620 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi fre 19 aug 2011, 08:48
Spännande, stressa inte.
av Uvskogen fre 19 aug 2011, 09:33
Tur att dina förhoppningar om snar motorstart inte grusades av felplacerad partikel!