I veckan blev det dags för montering av framhjulsnaven.

Delarna utlagda, ytterringen till inre lagret sitter kvar i navet:


Inre lagret infettat och på plats:


Tätningen isatt, dom befintliga tätningarna var i riktigt bra skick underligt nog:


Så vänder vi på steken och knackar i ytterbanan till yttre lagret. Hammare och en mässingsdorn fixade det jobbet:


Så i med lagret:


Smörjfett, bricka, mutter och saxsprint:


Muttern dras åt först ganska hårt tills navet kärvar ordentligt när man drar runt det, lossa och dra åt tills det går runt mjukt, jämnt och glappfritt och så i med sprinten. Till slut dit med navkapseln:


Och nu står faktiskt chassit på hjul igen. Gjorde klart framaxel och styrningen från snäcka och ner i går kväll. Inledde på eftermiddagen med att återmontera spindlarna:



Det var rätt rejält glapp i spindelbultarnas längsled så det gick åt en 2 mm bricka uppe och ett 1 mm shims nere för att få bort det. Ena spindelbulten är nytillverkad av en bit 15 mm axelstål, den gamla var också nån vanlig stålstång, både för kort och dessutom rätt illa åtgången. Värsta skadorna fick den när jag skulle ha ut den första gången, det gick åt rätt mycket våld då. Den andra bulten är troligen original, den är härdad och klarade mina attacker utan större skador.

Här syns axeln på plats, styrsnäckan monterad med lagom tillkapade bultar och styrstagen på plats. Injusteringen får förstås vänta tills jag har de rätta fälgarna på.


Sen skruvade jag dit dom gamla rostiga hjulen, måste kunna rulla ekipaget på plats när motorn skall i och det är allmänt rätt bekvämt att kunna flytta runt den smidigt. Jag gjorde också allt klart för motorlyftet, kedjor och lyftblock på plats. En krok i taket förankrad upp i takstolen med en 12 cm franskskruv (vad annars 8) ) garanterar att det håller att lyfta.


I kväll blir det motorlyft.

Motorlyft blev det. Allt funkade som det skulle. Lite knökigt att få dit de främre motorfästesbultarna, det har som blivit en aning trångt där, men det går med lite tålamod.

Nå från början: Motorn upphissad och bänken undanrullad. Kör fram chassit så nära som möjligt vid sidan. Några dubbla skivor under hjulen så är det lätt att baxa den sidledes in under motorn:


Och så står den i position, redo för att fira ner:


Så sitter den på plats, skruvarna för främre och bakre fäste isatta och löst dragna, passade så bra så man kan tro att den var gjord för det! :mrgreen:


Fortsatte kvällen med att sätta bakre ramen till överbyggnaden på plats. Tog sin lilla tid, det är rätt trångt att få dit M10:orna bakom cylindrarna, särskilt på vänster sida och toleranserna för att få dom att ta gäng är inte stora. Mesta problemet är för få armar, man behöver två för att hålla ramen, och två för att få dit skruv.


Mest spännande (!) ikväll var att sätta på drivkedjorna och kolla spänningen. Det gick ju inte så bra med det första gången, vilket orsakade att jag fick demontera hela rasket för att kunna göra ett kirurgiskt ingrepp på ramen, korta den 4 mm på vänster sida. Nå kunde alltså kontatera ikväll att operationen lyckades och patienten överlevde. Skillnaden i spänn mellan kedjorna är nu helt försumbar, klart bättre än godtagbart. :D Det var ett mycket välkommet besked!


Som avslutning på aftonen satte jag dit handbromsspaken. Nästa steg i processen måste bli att koppla ihop handbroms och styrbromsar med bromsvajrarna från trummorna. Dom vinklar det har gör att jag troligen behöver göra nån form av hävarm för övergången, jag återkommer med detaljer om det.


Notera min fina borrmaskin från Eskilstuna Mekaniska Verkstad som ligger på golvet bakom, använder den för att rensa 8 mm-hål från överflödsfärg som runnit in vid målningen. DeWalten tar hand om 10 mm. Hittade den i ett skjul i skogen för några år sen, som ett rostigt vrak. Kunde förstås inte låta bli att dra hem den och se om den kunde renoveras och det gick utmärkt. Stödplattan och stången saknades så det fick jag nytillverka,

Liten borrmaskinsvideo, bildspel:


1 kommentar | Läst 5263 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Anonymous tor 21 jul 2011, 19:28
Paragdimskifte, tror jag att det heter, då föråldrad teknik ersätts av en ny och modernare utforskad hi-tec.

Du, Totte, är ett exempel på detta då nu rymdfarkosten Atlantis skrotas och visar att nya teknologier kan ersätta det som utvecklades under 1900-talet. Framtiden finns i evolutionen, dvs 2 CVtrac!

Vi följer med intresse och förväntan konstruktionsarbetet och väntar på första uppskjutningen!