2CVtrac - startmotorfäste
av totte ons 22 jun 2011, 21:48
Så har jag slöjdat startmotorfäste. Fästet såg ut så här som det var:
Den startmotor som satt i tidigare var en Bosch, inte orginal och uppenbarligen inte med samma mått som originalet heller. Det är troligen därför som den tidigare byggaren gjort det här järnfästet. Originalfästet är alltså gjutet i ett stycken med växellådshuset. Problemen här är att med detta fäste sitter min nya startmotor för långt bort från svänghjulet, drevet går bara in på halva kuggkransen.
Vad som inte syns på bilden är att fästet sitter med 4 mm distanser, dubbla brickor bakom. Och dom 4 mm är precis vad jag behöver för att få drevet fullt i ingrepp. Nu är det så att det är en hel del metall i vägen för att kunna flytta in, lite buktiga ytor och nedre delen av original startmotorfästet. Så det blev att gå lös på fästet med vinkelslipen.
Lite urgröpt här och där och nedre delen bortsågad. Idén är att nyttja originalsätet i botten, då vet jag att startmotorn sitter exakt rätt. Så var den gamla startmotorn 62 mm och den nya är 66, vilket uppenbarligen är det rätta. Så det blev en hel del karvande för att vidga hålet i fästjärnet också. Dremel med hårdmetallfräs, varm så det nästan brändes till slut. Och så fil för att justera det sista.
Men nu passar järnet och ansluter bra till det gamla fästet i lådans gods.
Så var det bulthålen, stämde givetvis inte, och givetvis skulle dom nya hålen hamna ungefär i hälften av dom gamla. Så i med järnplugg och svetsa igen.
På plats igen med motorn ditklämd för att märka ut bulthålen på plats.
Och så till sist efter att ha borrat hålen så kunde den skruvas fast och nu sitter den där.
Den startmotor som satt i tidigare var en Bosch, inte orginal och uppenbarligen inte med samma mått som originalet heller. Det är troligen därför som den tidigare byggaren gjort det här järnfästet. Originalfästet är alltså gjutet i ett stycken med växellådshuset. Problemen här är att med detta fäste sitter min nya startmotor för långt bort från svänghjulet, drevet går bara in på halva kuggkransen.
Vad som inte syns på bilden är att fästet sitter med 4 mm distanser, dubbla brickor bakom. Och dom 4 mm är precis vad jag behöver för att få drevet fullt i ingrepp. Nu är det så att det är en hel del metall i vägen för att kunna flytta in, lite buktiga ytor och nedre delen av original startmotorfästet. Så det blev att gå lös på fästet med vinkelslipen.
Lite urgröpt här och där och nedre delen bortsågad. Idén är att nyttja originalsätet i botten, då vet jag att startmotorn sitter exakt rätt. Så var den gamla startmotorn 62 mm och den nya är 66, vilket uppenbarligen är det rätta. Så det blev en hel del karvande för att vidga hålet i fästjärnet också. Dremel med hårdmetallfräs, varm så det nästan brändes till slut. Och så fil för att justera det sista.
Men nu passar järnet och ansluter bra till det gamla fästet i lådans gods.
Så var det bulthålen, stämde givetvis inte, och givetvis skulle dom nya hålen hamna ungefär i hälften av dom gamla. Så i med järnplugg och svetsa igen.
På plats igen med motorn ditklämd för att märka ut bulthålen på plats.
Och så till sist efter att ha borrat hålen så kunde den skruvas fast och nu sitter den där.
5 kommentarer | Läst 5195 ggr