Så har jag slöjdat startmotorfäste. Fästet såg ut så här som det var:


Den startmotor som satt i tidigare var en Bosch, inte orginal och uppenbarligen inte med samma mått som originalet heller. Det är troligen därför som den tidigare byggaren gjort det här järnfästet. Originalfästet är alltså gjutet i ett stycken med växellådshuset. Problemen här är att med detta fäste sitter min nya startmotor för långt bort från svänghjulet, drevet går bara in på halva kuggkransen.

Vad som inte syns på bilden är att fästet sitter med 4 mm distanser, dubbla brickor bakom. Och dom 4 mm är precis vad jag behöver för att få drevet fullt i ingrepp. Nu är det så att det är en hel del metall i vägen för att kunna flytta in, lite buktiga ytor och nedre delen av original startmotorfästet. Så det blev att gå lös på fästet med vinkelslipen.



Lite urgröpt här och där och nedre delen bortsågad. Idén är att nyttja originalsätet i botten, då vet jag att startmotorn sitter exakt rätt. Så var den gamla startmotorn 62 mm och den nya är 66, vilket uppenbarligen är det rätta. Så det blev en hel del karvande för att vidga hålet i fästjärnet också. Dremel med hårdmetallfräs, varm så det nästan brändes till slut. Och så fil för att justera det sista.

Men nu passar järnet och ansluter bra till det gamla fästet i lådans gods.



Så var det bulthålen, stämde givetvis inte, och givetvis skulle dom nya hålen hamna ungefär i hälften av dom gamla. Så i med järnplugg och svetsa igen.



På plats igen med motorn ditklämd för att märka ut bulthålen på plats.



Och så till sist efter att ha borrat hålen så kunde den skruvas fast och nu sitter den där.



5 kommentarer | Läst 5195 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi tor 23 jun 2011, 04:42
Allt ska ju krångla, men det anade du nog redan.
av Uvskogen tor 23 jun 2011, 13:52
Lite sådär retligt jobb, men ack så typiskt. En grej som man tycker bara ska gå direkt, "Skruva dit startmotorn" blir ett helt projekt. Lite som när jag "bara skulle täta läckan", blev ett helt mekaräventyr
av totte tor 23 jun 2011, 14:57
Slurfi skrev:Allt ska ju krångla, men det anade du nog redan.


Uvskogen skrev:Lite sådär retligt jobb, men ack så typiskt. En grej som man tycker bara ska gå direkt, "Skruva dit startmotorn" blir ett helt projekt. Lite som när jag "bara skulle täta läckan", blev ett helt mekaräventyr


Jomen, det enda som gör mig förvånad numera är när det passar direkt, men då blir jag också rent orolig.
av huggarn82 tor 23 jun 2011, 15:02
Det gick lite för bra helt enkelt... O genast börja man fundera på vad har jag missat nu :)
av totte tor 23 jun 2011, 19:32
huggarn82 skrev:Det gick lite för bra helt enkelt... O genast börja man fundera på vad har jag missat nu :)


Exakt! :mrgreen: