Lördagen och söndagens traktorjobb var att tillverka och svetsa fast ett par rejäla fotsteg.

På lördagen bockade jag till yttre järnet till båda stegen. Hann sen svetsa i järnen i det första och svetsa fast det.



Lite extra järn vid infästningen för att kunna bränna på ordentligt, vet inte om det är overkill, men det känns tryggt att det man skall kliva på är fastsvetsat med över 100 A. Järnen skall naggas lite på överkanten med slipen sen för att förbättra halkskyddet.

Båda fotstegen på plats under södagen, har "naggat" lite med vinkelslipen för att förbättra halkskyddet:



En liten malör inträffade. När jag svetsat fast första "fästklossen" i innerändan på högersidans steg så hade jag satt den på fel håll :oops: . Det blev en del arbete med att få loss den, Dremel och hårdmetallfräs eftersom det inte gick att komma åt mer än en söm med vinkelslipen. Nåja, fick i alla fall bekräftelse på att jag svetsat bra, det var en rent elände att få loss.

Så tror jag allt var svetsat och klart för att börja borsta och slipa på chassit, för grundmålning. Få se om jag kan hitta på nåt mer för att fördröja det oundvikliga.

8 kommentarer | Läst 6426 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av D Brown sön 29 maj 2011, 23:29
När jag såg första bilden så trodde jag det var frontbryggan du visade, där som du ska hänga frontvikterna :)
av totte mån 30 maj 2011, 01:13
Hähä, ja det kunde man ju tro. Nån sån har jag inte planerat än, får se om det blir aktuellt längre fram, så får jag lura ut nåt i så fall.
av johan eriksson mån 30 maj 2011, 20:24
Nog risk att du åker på att konstruera om denna lite innan du målar
Bild

Dom gummina spricker väldigt lätt om man hänger saker i dom, är gjorda för att ta lasten stående, I övrigt ser det kanon ut :-bd
av totte tis 31 maj 2011, 01:02
Det hänger det inte i det gummit, det har bara som uppgift att stabilisera i sidled så det inte gungar in i drivkedjan eller ut emot hjulet. Upphängningen som bär vikten är längst bak, en upphängning från en SAAB och så i grenröret. Och håller det inte ändå så är det lätt fixat eftersom fästet är skruvat fast i ramen
av Sweden-viking tis 31 maj 2011, 06:35
Äntligen lite mer fotsteg i datorrutan.
Vi kanske skall starta ett forum för fotstegen, som du sa :
''det att det är alldeles för lite fotsteg nuförtiden i media''.
:D :D :D :o)
av totte tis 31 maj 2011, 13:00
Sa jag :shock: ? Minns jag inte, men det spelar ingen roll för det stämmer ju helt :grin: :-B !
av johan eriksson tis 31 maj 2011, 19:54
totte skrev:Det hänger det inte i det gummit, det har bara som uppgift att stabilisera i sidled så det inte gungar in i drivkedjan eller ut emot hjulet.


Då kan jag sova lugnt igen :-bd
av totte tis 31 maj 2011, 21:42
Godnatt, sov gott!