2CVtrac - drivkedjor och problem
av totte fre 27 maj 2011, 20:01
I lördags kväll satte jag på drivkedjor. Kina-kedjor är det, efterskickade via Internet, tycks dock som det är ganska god kvalitet, klart prisvärda.
Men, detta avslöjade ett problem . Det går inte att få jämn spänning på båda, om vänsterkedjan spänns så mycket som den kan utan att bli översträckt så slackar den andra för mycket. Slutsatsen är att jag inte varit tillräckligt noga med måtten, det behövs en justering på ca 2,5 mm. Man lär sig den hårda vägen, tänkte aldrig på att kedjedriften kräver såpass hög precision .
Så det blir till att skära och svetsa i ramen, enklast blir att korta av på vänster sida. Efter att ha studerat det hela kom jag fram till att det bör göras ungefär vid den röda ringen i bilden nedan. Längre bak blir det problem med infästningen av skärmen och/eller sätet. Här är det enda som behöver justeras kåpan över bromstrumman och det är inte något större problem.
Har ändå planerat att montera ner det hela nu, behöver lyfta ur drivlinan för att montera bromsarna. Vidare skall det göras en del vid framaxelinfästningen, hela framaxeln skall flyttas fram ca 5 cm för att hjulen inte skall komma i konflikt med fläktkåpan. Så är planen även att chassit skall borstas, slipas och målas.
Men, detta avslöjade ett problem . Det går inte att få jämn spänning på båda, om vänsterkedjan spänns så mycket som den kan utan att bli översträckt så slackar den andra för mycket. Slutsatsen är att jag inte varit tillräckligt noga med måtten, det behövs en justering på ca 2,5 mm. Man lär sig den hårda vägen, tänkte aldrig på att kedjedriften kräver såpass hög precision .
Så det blir till att skära och svetsa i ramen, enklast blir att korta av på vänster sida. Efter att ha studerat det hela kom jag fram till att det bör göras ungefär vid den röda ringen i bilden nedan. Längre bak blir det problem med infästningen av skärmen och/eller sätet. Här är det enda som behöver justeras kåpan över bromstrumman och det är inte något större problem.
Har ändå planerat att montera ner det hela nu, behöver lyfta ur drivlinan för att montera bromsarna. Vidare skall det göras en del vid framaxelinfästningen, hela framaxeln skall flyttas fram ca 5 cm för att hjulen inte skall komma i konflikt med fläktkåpan. Så är planen även att chassit skall borstas, slipas och målas.
2 kommentarer | Läst 1973 ggr