Lite uppdateringar sen en tid tillbaka, har varit lite dålig på att blogga på om traktorn ett tag.

Ett främre fästet för avgassystemet. Fästets uppgift är i stort sett bara att hålla det hela stilla i sidled så det inte gungar in mot drivkedjan eller ut mot hjulet.



Sen kände jag för lite grövre smide och tog itu med batterihyllan, ett delprojekt som legat på hyllan ett bra tag. Kom så långt att jag svetsat fast två konsoljärn.



Nu måste det dit stödjande strävjärn, batterier väger ju en del som bekant. Sen skall en plåthylla utformas. Ett 45 Ah batteri kommer att rymmas, 210 x 175 x 190 det räknar jag med skall räcka bra.

Batterihyllan färdig så långt:



Förra veckan ägnade jag en massa tid åt slagsmål med en gummibälg. Det var inte lätt att få den att passa. Yttermåtten är bra, men det var lite trångt inuti. Nå efter en hel del testande kom jag fram till att den måste kunna röra sig fram och tillbaka en bit. Så jag påbörjade en konstruktion med diverse plåtbitar. Det blev inte ett dugg bra. Sen gjorde jag om det, blev inte alls bra.

Onsdag kväll gjorde jag inget alls, ville inte ens gå ner och titta på eländet. Kvällen efter gick jag ner och slängde skiten (inte bälgen alltså) och gjorde om det hela.

Så här blev det:
En ny sarg, den gjorde jag faktiskt i början av veckan, har bara behövt justeras en del.


En plåt som bälgen är skruvad i.



De invikta kanterna på plåten passar runt de utvikta kanterna på sargen, som glidskenor.

Så alltihop på plats


Så fäller vi fram ratten.


Notera att bälgen har skjutits fram några cm i botten.



Det hela fungerar bra, med ratten i körläge så täcker bälgen ordentligt, med helt framfälld ratt blir det en liten öppning längst bak, men det kan jag leva med.

0 kommentarer | Läst 2282 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D