2CVtrac - batterihylla och motspänstig bälg
av totte fre 27 maj 2011, 19:57
Lite uppdateringar sen en tid tillbaka, har varit lite dålig på att blogga på om traktorn ett tag.
Ett främre fästet för avgassystemet. Fästets uppgift är i stort sett bara att hålla det hela stilla i sidled så det inte gungar in mot drivkedjan eller ut mot hjulet.
Sen kände jag för lite grövre smide och tog itu med batterihyllan, ett delprojekt som legat på hyllan ett bra tag. Kom så långt att jag svetsat fast två konsoljärn.
Nu måste det dit stödjande strävjärn, batterier väger ju en del som bekant. Sen skall en plåthylla utformas. Ett 45 Ah batteri kommer att rymmas, 210 x 175 x 190 det räknar jag med skall räcka bra.
Batterihyllan färdig så långt:
Förra veckan ägnade jag en massa tid åt slagsmål med en gummibälg. Det var inte lätt att få den att passa. Yttermåtten är bra, men det var lite trångt inuti. Nå efter en hel del testande kom jag fram till att den måste kunna röra sig fram och tillbaka en bit. Så jag påbörjade en konstruktion med diverse plåtbitar. Det blev inte ett dugg bra. Sen gjorde jag om det, blev inte alls bra.
Onsdag kväll gjorde jag inget alls, ville inte ens gå ner och titta på eländet. Kvällen efter gick jag ner och slängde skiten (inte bälgen alltså) och gjorde om det hela.
Så här blev det:
En ny sarg, den gjorde jag faktiskt i början av veckan, har bara behövt justeras en del.
En plåt som bälgen är skruvad i.
De invikta kanterna på plåten passar runt de utvikta kanterna på sargen, som glidskenor.
Så alltihop på plats
Så fäller vi fram ratten.
Notera att bälgen har skjutits fram några cm i botten.
Det hela fungerar bra, med ratten i körläge så täcker bälgen ordentligt, med helt framfälld ratt blir det en liten öppning längst bak, men det kan jag leva med.
Ett främre fästet för avgassystemet. Fästets uppgift är i stort sett bara att hålla det hela stilla i sidled så det inte gungar in mot drivkedjan eller ut mot hjulet.
Sen kände jag för lite grövre smide och tog itu med batterihyllan, ett delprojekt som legat på hyllan ett bra tag. Kom så långt att jag svetsat fast två konsoljärn.
Nu måste det dit stödjande strävjärn, batterier väger ju en del som bekant. Sen skall en plåthylla utformas. Ett 45 Ah batteri kommer att rymmas, 210 x 175 x 190 det räknar jag med skall räcka bra.
Batterihyllan färdig så långt:
Förra veckan ägnade jag en massa tid åt slagsmål med en gummibälg. Det var inte lätt att få den att passa. Yttermåtten är bra, men det var lite trångt inuti. Nå efter en hel del testande kom jag fram till att den måste kunna röra sig fram och tillbaka en bit. Så jag påbörjade en konstruktion med diverse plåtbitar. Det blev inte ett dugg bra. Sen gjorde jag om det, blev inte alls bra.
Onsdag kväll gjorde jag inget alls, ville inte ens gå ner och titta på eländet. Kvällen efter gick jag ner och slängde skiten (inte bälgen alltså) och gjorde om det hela.
Så här blev det:
En ny sarg, den gjorde jag faktiskt i början av veckan, har bara behövt justeras en del.
En plåt som bälgen är skruvad i.
De invikta kanterna på plåten passar runt de utvikta kanterna på sargen, som glidskenor.
Så alltihop på plats
Så fäller vi fram ratten.
Notera att bälgen har skjutits fram några cm i botten.
Det hela fungerar bra, med ratten i körläge så täcker bälgen ordentligt, med helt framfälld ratt blir det en liten öppning längst bak, men det kan jag leva med.
0 kommentarer | Läst 2282 ggr