2CVtrac - luftrenare, avgasrör
av totte fre 06 maj 2011, 01:38
Lite från veckan:
Luftrenaren installerad. Det här är den oljeluftrenare som ursprungligen satt på Brumi tvåhjulstraktorn. Originalluftrenaren till motorn är en sedvanlig rund burk som sitter på förgasarhalsen och den får inte plats
Något som stått klart ett tag är att det inte fanns nånstans att sätta fast en del detaljer, tändspole och laddingsregulator, bl a. Så det finns ett behov av en "torpedplåt". En sån blev aftonens andra projekt. Hann lagom skära ut den, vika kanterna, borra för skruv och testa på plats. Blev fastskruvad vid nästa hobbystund.
Idag har jag påbörjat avgassystemet. Efter mycket funderande slutade det med ett underliggande system, som på äldre Ferguson Grålle. Vad som fällde avgörandet var främst att det skulle bli oproportionerligt högt med uppåtgående rör om jag skall slippa få gaser i nyllet.
Var och köpte en bunt med avgaskrökar idag och har svetsat ihop ett rör ikväll. Tänk att det finns en bildelsfirma i Umeå som bara säljer bildelar, Autoparts, en riktigt proffsig affär, där man inte kan köpa toapapper, cyklar och hemelektronik. Och verktyg har dom bara sånt som kan användas för att skruva bil. Så har dom massor med rör och rördelar i alla dimensioner till avgas. Gillas!
Det skall sen bli en längsgående smal dämpare under vänster rambalk. Rörkrökarna här är 32 mm, dock är det en aning strypning, det ligger nämligen en kort hylsa invändigt under varje svetsfog. Det är fortfarande större diameter där än var utblåset från grenröret är.
Nu skall jag fundera ut hur dämparen skall byggas.
Luftrenaren installerad. Det här är den oljeluftrenare som ursprungligen satt på Brumi tvåhjulstraktorn. Originalluftrenaren till motorn är en sedvanlig rund burk som sitter på förgasarhalsen och den får inte plats
Något som stått klart ett tag är att det inte fanns nånstans att sätta fast en del detaljer, tändspole och laddingsregulator, bl a. Så det finns ett behov av en "torpedplåt". En sån blev aftonens andra projekt. Hann lagom skära ut den, vika kanterna, borra för skruv och testa på plats. Blev fastskruvad vid nästa hobbystund.
Idag har jag påbörjat avgassystemet. Efter mycket funderande slutade det med ett underliggande system, som på äldre Ferguson Grålle. Vad som fällde avgörandet var främst att det skulle bli oproportionerligt högt med uppåtgående rör om jag skall slippa få gaser i nyllet.
Var och köpte en bunt med avgaskrökar idag och har svetsat ihop ett rör ikväll. Tänk att det finns en bildelsfirma i Umeå som bara säljer bildelar, Autoparts, en riktigt proffsig affär, där man inte kan köpa toapapper, cyklar och hemelektronik. Och verktyg har dom bara sånt som kan användas för att skruva bil. Så har dom massor med rör och rördelar i alla dimensioner till avgas. Gillas!
Det skall sen bli en längsgående smal dämpare under vänster rambalk. Rörkrökarna här är 32 mm, dock är det en aning strypning, det ligger nämligen en kort hylsa invändigt under varje svetsfog. Det är fortfarande större diameter där än var utblåset från grenröret är.
Nu skall jag fundera ut hur dämparen skall byggas.
3 kommentarer | Läst 4750 ggr