2CVtrac - motormontering 3
av totte sön 20 feb 2011, 15:39
Lite mer motorjobb från veckan. Inledde med att sätta dit grenröret och sen efterdra topplocksmuttrarna till 2,5 kpm och sen grenrörsmuttrarna till 2. Så ställde jag ventilerna till sitt kallinställningsvärde, 0,20 för utblås och 0,15 för insug.
Sen har jag pysslat med tändningsdelar. Det visade sig att den brytarsats jag beställt inte passade riktigt, tydligen är det omgjort en smula i senare modeller. Själva bytardelarna är OK, men fästet för fjädern var annorlunda.
Som syns på bilden nere till höger så sitter där en mässingsskena med en vinkel på och en skruv från högersidan i en isolerad genomföring. Den skenan är originalet som satt i motorn. Den som var med i satsen är rak och skruven skall tydligen sitta i undersidan av huset. Så vad gör man, efter att ha kollat att fjäder och allt annat var identiskt så borrade jag niten som håller fjädern i fästskenan och nitade den sen i den gamla fästskenan. Även kondensatorn är annorlunda, originalet har en fästskruv i änden som skall sitta i fästet som också syns på bilden. Den här har som synes en kabel med kabelsko istället.
Nå, det förefaller att fungera helt OK. Kollade sedan och tändpunkten ligger ungefär där den skall, jag ser brytaren börja öppna när inställningshålet i svänghjulet är ungefär där det skall vara. Det var det inte först, jag fick nästan en chock, när tändpunkten låg över ett kvarts varv fel . Jag vet att jag dubbelkollade märkena på kamaxeldreven, och en runddragning av motorn visade att ventilerna öppnade och stängde precis som de skall. Nå, det visade sig att centrifugalvikterna var helt felmonterade , när jag väl fått den anordningen rätt så kunde jag andas ut . Vikterna sitter bakom brytarhuset och reglerar förtändningen efter varvtalet.
Avslutade med att skruva dit oljekylare och oljerör till topplocken.
Men sen var det dags för nästa hicka! Jag satte dit remskivan för 12 V-generator för att se hur det skulle te sig. Och det tedde sig såhär:
Inte bra, kollade med en rem och den passerar oljekylaren med nån mm marginal. Så går uppenbarligen inte att ha det. Rören till oljekylaren måste böjas om lätt och fästet borras om också. Vad jag kan bedöma så bör det gå att flytta in kylaren 7 - 8 mm, det bör räcka för att få tillräckligt med luft emellan.
---
Oljekylarproblemet är löst. Borrade om fästet igår. Nu är det 7 - 8 mm luft emellan kylaren och remmen, bör inte vara några problem.
Satte på ventilkåporna, bara lätt dragna och utan packningklister tills vidare.
Så kopplingen. Jag har inte nån centreringsdubb, så jag fixade en. En axel från en skrotad garagedomkraft och lite kopparrör. Inte fullt så exakt som en riktig svarvad dubb, men det brukar inte vara några problem att lirka ihop det även om det diffar en aning. Dessutom har den här motorn inget stödlager i vevaxeländen, så det är än mindre kritiskt.
Sen har jag pysslat med tändningsdelar. Det visade sig att den brytarsats jag beställt inte passade riktigt, tydligen är det omgjort en smula i senare modeller. Själva bytardelarna är OK, men fästet för fjädern var annorlunda.
Som syns på bilden nere till höger så sitter där en mässingsskena med en vinkel på och en skruv från högersidan i en isolerad genomföring. Den skenan är originalet som satt i motorn. Den som var med i satsen är rak och skruven skall tydligen sitta i undersidan av huset. Så vad gör man, efter att ha kollat att fjäder och allt annat var identiskt så borrade jag niten som håller fjädern i fästskenan och nitade den sen i den gamla fästskenan. Även kondensatorn är annorlunda, originalet har en fästskruv i änden som skall sitta i fästet som också syns på bilden. Den här har som synes en kabel med kabelsko istället.
Nå, det förefaller att fungera helt OK. Kollade sedan och tändpunkten ligger ungefär där den skall, jag ser brytaren börja öppna när inställningshålet i svänghjulet är ungefär där det skall vara. Det var det inte först, jag fick nästan en chock, när tändpunkten låg över ett kvarts varv fel . Jag vet att jag dubbelkollade märkena på kamaxeldreven, och en runddragning av motorn visade att ventilerna öppnade och stängde precis som de skall. Nå, det visade sig att centrifugalvikterna var helt felmonterade , när jag väl fått den anordningen rätt så kunde jag andas ut . Vikterna sitter bakom brytarhuset och reglerar förtändningen efter varvtalet.
Avslutade med att skruva dit oljekylare och oljerör till topplocken.
Men sen var det dags för nästa hicka! Jag satte dit remskivan för 12 V-generator för att se hur det skulle te sig. Och det tedde sig såhär:
Inte bra, kollade med en rem och den passerar oljekylaren med nån mm marginal. Så går uppenbarligen inte att ha det. Rören till oljekylaren måste böjas om lätt och fästet borras om också. Vad jag kan bedöma så bör det gå att flytta in kylaren 7 - 8 mm, det bör räcka för att få tillräckligt med luft emellan.
---
Oljekylarproblemet är löst. Borrade om fästet igår. Nu är det 7 - 8 mm luft emellan kylaren och remmen, bör inte vara några problem.
Satte på ventilkåporna, bara lätt dragna och utan packningklister tills vidare.
Så kopplingen. Jag har inte nån centreringsdubb, så jag fixade en. En axel från en skrotad garagedomkraft och lite kopparrör. Inte fullt så exakt som en riktig svarvad dubb, men det brukar inte vara några problem att lirka ihop det även om det diffar en aning. Dessutom har den här motorn inget stödlager i vevaxeländen, så det är än mindre kritiskt.
2 kommentarer | Läst 2795 ggr