I förrgår kväll så var det varmt och skönt ute, bara -21, så det blev en runda i garaget. Där var dock rätt kyligt så jag skippade motorjobb och svetsade lite på kopplingsgrejorna istället. Inget går upp mot varma sköna järnbitar när verkstan är kall!

Det som blev gjort var wirefästen för kopplingspedalen.



Först en hävarm uppåt från pedalen. En rundslipad urborrad mutter fungerar som en begränsad kulled där. Sen ett fast fäste för wirehöljet med en vridbar tapp, borrad och slitsad för wiren. Kom just på att jag borde tagit en bild från andra sidan, får se om jag kommer ihåg det nästa gång.

Återstår att göra stopp för pedalen. Det hela förefaller att fungera mjukt och bra, återstår att se hur det känns när det faktiskt blir en koppling där också, just nu jobbar den bara mot kopplingsarmens returfjäder och den på wiren.

Kopplingswiren är i själva verket en 2CV handbromswire. Den ena av de gamla var användbar och kom till nytta här. Till bromsarna har jag köpt nya.

Åter nere på -26 just nu, skippat garaget ikväll.

0 kommentarer | Läst 1027 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D