2CVtrac - Delar och lite mer järn
av totte fre 11 feb 2011, 13:28
En trevlig liten hög med delar får inleda dagens betraktelse:
Bestämde mig för att göra färdigt stommen för huven innan jag sätter igång med motorjobbet. Först skall tre järn skruvas mellan främre och bakre ramen.
Järnet sitter skruvat från insidan i ett påsvetsat fästöra i var ända. Svetsade på en bit i änden på varje järn också för att få tillräckligt långa gängor, hade blivit lite klent annars. ett järn till på andra sidan skall dit och så ett i mitten på översidan. Sen skall det också svetsas på en båge i framänden på traktorn, för att hålla nedre delen av fronten.
Alla tre järnen på plats:
Börjar fundera på hur tusan jag skall få plats med en 12 V generator, risk för att det får bli en del förändringar i nedre kanten av huvdelen över motorn. Nå vi får se, måste ha tag i generatorn och se hur stor den är, sen får det lösa sig på något lämpligt sätt.
En annan fundering som dök upp ikväll: Inte behöver jag egentligen nån bensinpump, tanken skall ju ligga uppe i huven ovanför motorn, så broder gravitation borde väl fungera bra.
Nu behöver jag läsa på lite i alla dokument jag har inför motormonteringen, och se till att jag har sprängskisser och en del annat på papper. Till skillnad från dom andra grejorna så kan jag ju inte sätta ihop motorn lite som det passar mig. Vad jag lärt mig om motorer genom åren är att det är en stor fördel om alla grejor sitter där kontruktören ursprungligen placerade dom.
Bestämde mig för att göra färdigt stommen för huven innan jag sätter igång med motorjobbet. Först skall tre järn skruvas mellan främre och bakre ramen.
Järnet sitter skruvat från insidan i ett påsvetsat fästöra i var ända. Svetsade på en bit i änden på varje järn också för att få tillräckligt långa gängor, hade blivit lite klent annars. ett järn till på andra sidan skall dit och så ett i mitten på översidan. Sen skall det också svetsas på en båge i framänden på traktorn, för att hålla nedre delen av fronten.
Alla tre järnen på plats:
Börjar fundera på hur tusan jag skall få plats med en 12 V generator, risk för att det får bli en del förändringar i nedre kanten av huvdelen över motorn. Nå vi får se, måste ha tag i generatorn och se hur stor den är, sen får det lösa sig på något lämpligt sätt.
En annan fundering som dök upp ikväll: Inte behöver jag egentligen nån bensinpump, tanken skall ju ligga uppe i huven ovanför motorn, så broder gravitation borde väl fungera bra.
Nu behöver jag läsa på lite i alla dokument jag har inför motormonteringen, och se till att jag har sprängskisser och en del annat på papper. Till skillnad från dom andra grejorna så kan jag ju inte sätta ihop motorn lite som det passar mig. Vad jag lärt mig om motorer genom åren är att det är en stor fördel om alla grejor sitter där kontruktören ursprungligen placerade dom.
5 kommentarer | Läst 2357 ggr