En trevlig liten hög med delar får inleda dagens betraktelse:



Bestämde mig för att göra färdigt stommen för huven innan jag sätter igång med motorjobbet. Först skall tre järn skruvas mellan främre och bakre ramen.



Järnet sitter skruvat från insidan i ett påsvetsat fästöra i var ända. Svetsade på en bit i änden på varje järn också för att få tillräckligt långa gängor, hade blivit lite klent annars. ett järn till på andra sidan skall dit och så ett i mitten på översidan. Sen skall det också svetsas på en båge i framänden på traktorn, för att hålla nedre delen av fronten.

Alla tre järnen på plats:



Börjar fundera på hur tusan jag skall få plats med en 12 V generator, risk för att det får bli en del förändringar i nedre kanten av huvdelen över motorn. Nå vi får se, måste ha tag i generatorn och se hur stor den är, sen får det lösa sig på något lämpligt sätt.

En annan fundering som dök upp ikväll: Inte behöver jag egentligen nån bensinpump, tanken skall ju ligga uppe i huven ovanför motorn, så broder gravitation borde väl fungera bra.

Nu behöver jag läsa på lite i alla dokument jag har inför motormonteringen, och se till att jag har sprängskisser och en del annat på papper. Till skillnad från dom andra grejorna så kan jag ju inte sätta ihop motorn lite som det passar mig. Vad jag lärt mig om motorer genom åren är att det är en stor fördel om alla grejor sitter där kontruktören ursprungligen placerade dom.

5 kommentarer | Läst 2357 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen fre 11 feb 2011, 18:47
Såg nu att du har liggande cylindrar, som på en BMW MC, eller ser jag galet?
Generator, behöver du en då? Räcker inte batteriet för de körtider du kommer ha med den där maskinen, och sen ladda batteriet hemma? Eller speglar jag bara min okunnighet nu månntro :???:
av Anonymous fre 11 feb 2011, 19:35
Appropos den nyanlända högen med delar; påminner lite om glädjen (för lääänge sen) då "Clas i sjön"-beställningen, efter en lång vecka, resulterade i paket med posten. Packa upp beställda radiokristaller, ritningar till vattencykeln och cykelbilen FANTOM, metatablettdriven båt mm. Gissar att du också kan förnimma detsamma, både förr och nu?

Skillnaden mellan en man och pojke är kostnaden för hans leksaker (och kanske att man inte är begränsad till att handla i Insjön, utan att det nu är lika enkelt (enklare) att beställa från Tyskland).
av totte fre 11 feb 2011, 19:55
Såg nu att du har liggande cylindrar, som på en BMW MC, eller ser jag galet?
Generator, behöver du en då? Räcker inte batteriet för de körtider du kommer ha med den där maskinen, och sen ladda batteriet hemma? Eller speglar jag bara min okunnighet nu månntro


Jomen, det gör du :lol: Har väl tänkt mig att det skall finnas lyse på maskinen, t ex och kanske andra små elektriska tillbehör. Dessutom, kan ju inte ha en traktor som är beroende av att laddas, nä det vore ju ett nederlag!

Men det stämmer det är en tvåcylindrig luftkyld boxer, det hade Citroën på alla s. k. A-modeller, dvs 2CV, Ami, Mehari m fl. Citroën GS hade dito 4 cyl. Min är ursprungsmotorn 375 cc, 9 frustande hästkrafter, från tidigt 50-tal.



Trislc: Om jag minns paketen från Clas i vattnet! :grin: :grin: Vet inte hur mycket tid man gjorde åt att lusläsa katalogen på den tiden, du minns väl när bilderna fortfarande var tecknade och inte foton av grejorna. O ljuva ungdomsminnen! Det är mer praktiskt att gå och handla på Classe i Umeå nu, men det är inte samma känsla, det är det inte!

Tyvärr så är Olson i sjön lite dåligt sorterad på reservdelar till tidiga 50-tals Citroën! Men jag fick ju DerFranzoses katalog för 2CV i tryckt format med i paketet. Många hundra sidor delar och massor med bilder på gamla fina 2CV. Riktigt underbart!
Bilagor
av axwell fre 11 feb 2011, 23:00
totte skrev:
Såg nu att du har liggande cylindrar, som på en BMW MC, eller ser jag galet?
Generator, behöver du en då? Räcker inte batteriet för de körtider du kommer ha med den där maskinen, och sen ladda batteriet hemma? Eller speglar jag bara min okunnighet nu månntro


Jomen, det gör du :lol: Har väl tänkt mig att det skall finnas lyse på maskinen, t ex och kanske andra små elektriska tillbehör. Dessutom, kan ju inte ha en traktor som är beroende av att laddas, nä det vore ju ett nederlag!

Men det stämmer det är en tvåcylindrig luftkyld boxer, det hade Citroën på alla s. k. A-modeller, dvs 2CV, Ami, Mehari m fl. Citroën GS hade dito 4 cyl. Min är ursprungsmotorn 375 cc, 9 frustande hästkrafter, från tidigt 50-tal.

2CVengine.jpg


Upp som en sol, ner som en.............mao även kallad pannkaksmotor.VW-bubblan fortsatte med tekniken, Subarus är vätskekylda.

Generatorn som var kombinerad med startmotorn var ju en ibland en acceptabel kompromiss, främst i traktorer.
av Anonymous fre 11 feb 2011, 23:44
... "fick ju DerFranzoses katalog för 2CV i tryckt format med i paketet. Många hundra sidor delar och massor med bilder på gamla fina 2CV. Riktigt underbart"....

; Alla förstår ju inte sig på fin litteratur (särskilt inte hustrur), men förstår att helgen är räddad...!