2CVtrac - att tillverka en gaspedal
av totte lör 15 jan 2011, 16:16
Hur länge kan man hålla på att tillverka en gaspedal? Svar, ganska länge! Det här är ett återkommande fenomen, ibland så svetsar man raskt på en hög med järn och på ett par arbetspass så ser det ut som det har hänt en sabla massa. Sen kan man bli sittande och pilla med nån liten grunka och fundera över om man nånsin skall bli klar.
Jaha, gaspedal alltså, en mycket enkel sak, en platta som man trampar på, nån form av länksystem som fortplantar rörelsen till förgasaren, inga problem fixar vi på en kväll.
Pedal blev det, den var ju färdig på en kväll ja. Så var det det där med rörelsen då ja. Enkel lösning är ju bowdenwire. Mycket trevligt på vintern, fryser fast, hur man än smörjer och sköter den. Stag och länkar, nja lite knepigt med plats, precis allting sitter ivägen, borde nog ha planerat lite bättre för det här med gaspedalen. Så blev det till slut en wire, men inte i bowdenhölje.
Efter en del testande och mätande så blev pedalen modifierad med en arm som går i en båge över drivkedjan. Sen tillbringade jag en god timme med att göra ett linhjul, det har sina poänger när man inte är försedd med svarv. Ja så var det slut på den aftonen.
Sen fortsatte det med den axel som skall påverkas av vajern och sen dra länken till förgasaren.
Först axeln, 8 mm vanligt rundjärn, kanske onödigt grovt men vad tusan det håller garanterat. Gick rätt fort, bara ett par hål för saxsprintar. Tog inte så lång tid att kapa till och borra fästena heller och svetsa dit. Så då ett segment som wiren skall dra, det tog ännu mer tid än linhjulet. Måste svetsa på en liten klump så att det blev nån längd på axelhålet så den inte vickar i sidled. Borra för wirefästet, svetsa på lite på sidorna så godset räcker för en M4 låsskruv till linan. Till slut då en medbringare på axeln, rätt enkelt, en vinkelböjd järnbit och lite svetsning.
Segmentet får nämligen inte sitta fast, eftersom traktorn självklart också skall ha handgas. Axeln måste kunna röra sig oberoende oavsett om trampar pedal eller drar i spaken.
Återstår nu att sätta på en hävarm och göra en länk till förgasaren. Handgasen blir en lite senare fråga, jag har inte bestämt riktigt var den skall sitta än. Men när det blir dags så blir det skäligen enkelt att lägga till lite hävarmar och länkar till den här konstruktionen. Bör nog inte ta mer än en vecka eller två. Jo, det skall ju dit lite fjädrar också, i kväll provade jag bara med ett provisorium, med en ståltråd. Pedalen skall ha sin egen fjäder och så skall axeln ha en. Linsegmentet måste ha sin egen lilla fjäder med så inte wiren slackar och ramlar av om man handgasar. Så var det förstås ett stopp för pedalens toppläge och ett justerbart stopp för bottenläget också.
Men jisses vad kul det är! Att bygga mekanik, med axlar, hävstänger, länkar, små hjul och konstiga detaljer är bland det roligaste som finns.
Jaha, gaspedal alltså, en mycket enkel sak, en platta som man trampar på, nån form av länksystem som fortplantar rörelsen till förgasaren, inga problem fixar vi på en kväll.
Pedal blev det, den var ju färdig på en kväll ja. Så var det det där med rörelsen då ja. Enkel lösning är ju bowdenwire. Mycket trevligt på vintern, fryser fast, hur man än smörjer och sköter den. Stag och länkar, nja lite knepigt med plats, precis allting sitter ivägen, borde nog ha planerat lite bättre för det här med gaspedalen. Så blev det till slut en wire, men inte i bowdenhölje.
Efter en del testande och mätande så blev pedalen modifierad med en arm som går i en båge över drivkedjan. Sen tillbringade jag en god timme med att göra ett linhjul, det har sina poänger när man inte är försedd med svarv. Ja så var det slut på den aftonen.
Sen fortsatte det med den axel som skall påverkas av vajern och sen dra länken till förgasaren.
Först axeln, 8 mm vanligt rundjärn, kanske onödigt grovt men vad tusan det håller garanterat. Gick rätt fort, bara ett par hål för saxsprintar. Tog inte så lång tid att kapa till och borra fästena heller och svetsa dit. Så då ett segment som wiren skall dra, det tog ännu mer tid än linhjulet. Måste svetsa på en liten klump så att det blev nån längd på axelhålet så den inte vickar i sidled. Borra för wirefästet, svetsa på lite på sidorna så godset räcker för en M4 låsskruv till linan. Till slut då en medbringare på axeln, rätt enkelt, en vinkelböjd järnbit och lite svetsning.
Segmentet får nämligen inte sitta fast, eftersom traktorn självklart också skall ha handgas. Axeln måste kunna röra sig oberoende oavsett om trampar pedal eller drar i spaken.
Återstår nu att sätta på en hävarm och göra en länk till förgasaren. Handgasen blir en lite senare fråga, jag har inte bestämt riktigt var den skall sitta än. Men när det blir dags så blir det skäligen enkelt att lägga till lite hävarmar och länkar till den här konstruktionen. Bör nog inte ta mer än en vecka eller två. Jo, det skall ju dit lite fjädrar också, i kväll provade jag bara med ett provisorium, med en ståltråd. Pedalen skall ha sin egen fjäder och så skall axeln ha en. Linsegmentet måste ha sin egen lilla fjäder med så inte wiren slackar och ramlar av om man handgasar. Så var det förstås ett stopp för pedalens toppläge och ett justerbart stopp för bottenläget också.
Men jisses vad kul det är! Att bygga mekanik, med axlar, hävstänger, länkar, små hjul och konstiga detaljer är bland det roligaste som finns.
5 kommentarer | Läst 2715 ggr