Hur länge kan man hålla på att tillverka en gaspedal? Svar, ganska länge! Det här är ett återkommande fenomen, ibland så svetsar man raskt på en hög med järn och på ett par arbetspass så ser det ut som det har hänt en sabla massa. Sen kan man bli sittande och pilla med nån liten grunka och fundera över om man nånsin skall bli klar.

Jaha, gaspedal alltså, en mycket enkel sak, en platta som man trampar på, nån form av länksystem som fortplantar rörelsen till förgasaren, inga problem fixar vi på en kväll.



Pedal blev det, den var ju färdig på en kväll ja. Så var det det där med rörelsen då ja. Enkel lösning är ju bowdenwire. Mycket trevligt på vintern, fryser fast, hur man än smörjer och sköter den. Stag och länkar, nja lite knepigt med plats, precis allting sitter ivägen, borde nog ha planerat lite bättre för det här med gaspedalen. Så blev det till slut en wire, men inte i bowdenhölje.



Efter en del testande och mätande så blev pedalen modifierad med en arm som går i en båge över drivkedjan. Sen tillbringade jag en god timme med att göra ett linhjul, det har sina poänger när man inte är försedd med svarv. Ja så var det slut på den aftonen.

Sen fortsatte det med den axel som skall påverkas av vajern och sen dra länken till förgasaren.



Först axeln, 8 mm vanligt rundjärn, kanske onödigt grovt men vad tusan det håller garanterat. Gick rätt fort, bara ett par hål för saxsprintar. Tog inte så lång tid att kapa till och borra fästena heller och svetsa dit. Så då ett segment som wiren skall dra, det tog ännu mer tid än linhjulet. Måste svetsa på en liten klump så att det blev nån längd på axelhålet så den inte vickar i sidled. Borra för wirefästet, svetsa på lite på sidorna så godset räcker för en M4 låsskruv till linan. Till slut då en medbringare på axeln, rätt enkelt, en vinkelböjd järnbit och lite svetsning.



Segmentet får nämligen inte sitta fast, eftersom traktorn självklart också skall ha handgas. Axeln måste kunna röra sig oberoende oavsett om trampar pedal eller drar i spaken.

Återstår nu att sätta på en hävarm och göra en länk till förgasaren. Handgasen blir en lite senare fråga, jag har inte bestämt riktigt var den skall sitta än. Men när det blir dags så blir det skäligen enkelt att lägga till lite hävarmar och länkar till den här konstruktionen. Bör nog inte ta mer än en vecka eller två. Jo, det skall ju dit lite fjädrar också, i kväll provade jag bara med ett provisorium, med en ståltråd. Pedalen skall ha sin egen fjäder och så skall axeln ha en. Linsegmentet måste ha sin egen lilla fjäder med så inte wiren slackar och ramlar av om man handgasar. Så var det förstås ett stopp för pedalens toppläge och ett justerbart stopp för bottenläget också.

Men jisses vad kul det är! :D Att bygga mekanik, med axlar, hävstänger, länkar, små hjul och konstiga detaljer är bland det roligaste som finns.

5 kommentarer | Läst 2715 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen lör 15 jan 2011, 18:29
Om det nu inte hade varit så kul med mekanik så hade du kunnat gjort en sån här lösning i stället, har en sån i min Nuffield inom kort 8-}

Bilagor
av Slurfi lör 15 jan 2011, 21:17
Kan ju bli en hit! Nuffield med can-bus teknologi känns oväntat.
av totte sön 16 jan 2011, 00:57
Kan nog inte säga emot Slurfi här, brukar jag förresten ändå inte göra.

I min gröna ungdom tyckte jag det var roligt med elektronik, byggde förstärkare och sånt. Fast jag minns att redan då tyckte jag det var roligast att bygga lådor, fixa omkopplare, radioskalor och annan småmekanik som ingick. Nu kör jag mekaniken utan vidhängande elektronik. Brytarspetsar känns som lagom nivå på det elektriska.
av stegmaster sön 16 jan 2011, 03:51
Var det någon som sa at det skulle vara enkelt att gasa? :wink:
Kan bara beundra hur du orkar klura ut alla dina egna patenter, myket imponerande. :-bd
Ska bli roligt att se hur den blir i ferdigställd skick.
Ska den vara klar innan våren, eller?
av totte sön 16 jan 2011, 13:24
Det finns visst dom som tror det, men det är mycket svårare än folk föreställer sig :ugeek:

Tidsplan, nä, det finns ingen, det tar den tid det tar. Ibland blir man förvånad hur fort vissa saker går, ibland håller man på en vecka med en pedaljäkel. Går nästan aldrig att bedöma på förhand, men ofta tar smådetaljerna väl så lång tid som dom stora grejorna.